Levende billeder og levende ledelse. Succes á la Netflix

Min analyse i dagens Berlingske Nyhedsmagasin kigger nærmere på amerikanske Netflix.

Hvad der startede som en fiks postordreforretning udi dvd’er er nu en magtfaktor på vej til at ændre filmindustrien.

Postordre-eventyret startede, da grundlæggeren Reed Hastings fandt på en ny forretningsmodel for udlejning af dvd’er.

For at fast månedligt beløb kan kunderne beholde filmen lige så længe, de ønsker. Læs mere om modellen her.

Men det er på den digitale bane, Netflix virkelig er begyndt at rykke. Ved hjælp af kreativitet, snedighed og samarbejde med andre virksomheder er Netflix på vej ind i de amerikanske stuer med film en masse, leveret på en række forskellige platforme, fra konsoller over settop-bokse til tv-apparater. Læs mere om det digitale erobringstogt hos Wired.

Netflix er også leveringsdygtig i inspiration. Hvordan man kan få succes ved at tænke anderledes. Da man skulle konstruere en kompleks, matematisk logaritme, blev problemet løst ved at ved hjælp af en konkurrence på nettet.

Internt i virksomheden bliver medarbejderne opfordret til at tage risici snarere end at arbejde på at undgå fejl.

Netflix definerer retteligt sit marked som værende meget dynamisk, grænsende til det uforudsigelige, og det skal afspejles i virksomhedens kultur og forretningsudvikling.

Parolen er den velkendte “frihed under ansvar”, men her bliver intentionerne ført ud i livet. Medarbejderne har frie rammer til at tilrettelægge deres arbejdsliv.

F.eks. opererer ikke med bevilget ferie, det finder den enkelte medarbejder selv ud af. Det handler ikke om, hvor mange timer, man tilbringer på jobbet, men om resultater. Hårdt arbejde er ikke direkte relevant, lyder en af Netflix’ værdier.

Det betyder ikke, at medarbejderne bliver skånet. Vi er et hold, ikke en familie, fortæller Reed Hastings. Kravene er høje, og kan man ikke levere, er det ud af vagten.

Fyringer, risikoen og fremgangsmåden, fylder bemærkelsesværdigt meget i Netflix’ ledelsesfilosofi. Ud fra en erkendelse af, at det er en del af arbejdslivet, og så kan man lige så godt tale om det.

Du kan blive klogere på ovenstående og meget mere om Netflix’ ledelsesfilosofi ved hjælp af denne præsentation.

One response to “Levende billeder og levende ledelse. Succes á la Netflix

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *