NetNews: Flaskehalse, tablet-tvivl og Blockbusters deroute

Et selektivt uddrag af de seneste tildragelser i teknologiens verden.

Blockbust. Her har vi et godt eksempel på en virksomhed, der ikke forstod digitaliseringen hurtigt nok. Blockbuster havde et stærkt brand og god til dominerende markedsposition på filmudlejningsmarkedet, men lod sig i den grad overhale af VOD (Video On Demand) markedet. I september 2010 gik det amerikanske moderselskab i betalingsstandsning, og nu er stumperne ved at blive solgt.

I Danmark hober VOD-tilbudene sig op, men ikke hos Blockbuster, for hvem online stadig betyder, at man kan købe dvd’er for at få dem tilsendt. Jeg har hørt, at man først og fremmest tjener pengene på salg af slik, etc. Hvor længe kan det holde?

I tvivl om tablets. Mens den ene analyse efter den anden spår en gylden fremtid for tablet-markedet, ser Microsoft anderledes på tingene. Det er i hvert fald, hvad softwaregigantens chef for strategi og research, Craig Mundie, har fortalt “The Sydney Morning Herald.”

Blandt mange ellers glimrende observationer stillede Mundie sig tvivlende over for tablet-computerens levedygtighed på længere sigt. Det er vanskeligt ikke at koble udtalelsen sammen med det faktum, at Microsoft synes langt bag ud på tablet-markedet, hvor man stadig mangler at introducere et passende styresystem.

Batterier batter ikke. Det er flaskehalsen over dem alle, og der er ingen bedring i sigte, fortæller en ny analyse fra konsulentfirmaet Deloitte. Alt bliver mobilt, men vi er fortsat begrænset af batteriers ydeevne, som slet ikke kan følge med resten af tech-universet. Moores lov, som nu har virket i over 40 år, dikterer en fordobling i computerchips’ ydeevne hvert halvandet år. På batterifronten skal vi være glade for en årlig forbedring på 5 procent.

Måske er vi forvænte med teknologiske kvantespring, men det er ikke desto mindre bemærkelsesværdigt, at man stadig roder rundt med lithium-teknologien og dens begrænsninger.

Twitter trial and error. Sådan lancerer man en ny feature, og trækker den tilbage igen. Twitter-brugere på iPhone og iPad blev for en lille måneds tid siden præsenteret for en ny feature, Quickbar, som skulle give et øjebliksbillede af de hotteste emner i netværket. Det blev dog aldrig en succes, tværtimod reagerede Twitterverse, afdeling iOS med udpræget surhed over, hvad der hurtigt blev kendt som “Dickbar.”

Twitter reagerede ved at fjerne anordningen, der altså kun fik en måneds levetid. Skaden er sikkert til at overse, og Twitter har leveret et glimrende eksempel på produktudvikling á la “trial-and-error.”

Hulus første produktion. Tendensen har allerede været tydelig i en årrække, og nu bliver den endnu mere markant: Distributørerne på det amerikanske tv-marked producerer indhold. Blandt andet betalingskanalen HBO har allerede etableret sig som en seriøs spiller med tv-serier som “The Sopranos” og “Mad Men.”

Nu kommer internetkanalen Hulu med sin første egenproduktion, “The Confession,” bestående af 10 mini-episoder på 5-10 minutter, med Kiefer Sutherland i hovedrollen. En interessant og positiv udvikling, som vi formentlig må se langt efter i Danmark. Eller vil vi snart se produktioner fra YouSee?

2 responses to “NetNews: Flaskehalse, tablet-tvivl og Blockbusters deroute

  1. Hej Sten.

    Blot en lille rettelse; Mad Men er produceret for, og distributeret af, tv-kanalen AMC (American Movie Classics) og ikke HBO. AMC har paa det seneste i den grad har sat nye standarder for tv-serier af hoej kvalitet; Mad Men, Breaking Bad, The Walking Dead og havde i gaar aftes premiere paa The Killing, der er baseret paa den danske serie Forbrydelsen. Jeg har aldrig set Forbrydelsen, men The Killing var fantastisk og har da ogsaa modtaget staaende ovationer fra baade kritikere og seere og tyder paa at blive endnu et hit fra AMC. Lidt tv trivia herfra..
    Peter, Vancouver

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *