Er vi vidne til en ny generation sociale netværk?

Af Sten Løck 0

Det nærmer sig et fuldtidsjob at følge med i udviklingen inden for sociale medier. Der er en konstant strøm af nye ideer og virksomheder, som ønsker at udnytte de muligheder, internettet leverer.

Den seneste hype hedder ‘social curation,’ hvor sidstnævnte ord betyder opbevaring og vedligeholdelse, typisk af kulturelt indhold. Social curation adskiller sig fra eksempelvis Facebook ved at have indholdet som omdrejningspunkt, og ikke personen.

Den mest fremtrædende repræsentant for trenden er Pinterest, hvor indhold leveret af brugerne er opdelt efter emner som for eksempel ferie, kunst, mad, etc. Pinterest udmærker sig derudover ved at have en meget visuel brugerflade, der har tiltrukket mange kvindelige brugere.

Netværket har i dag omkring 10 millioner registrerede brugere, og ifølge en undersøgelse fra Shareaholic driver Pinterest i dag mere trafik end eksempelvis Google+, LinkedIn og YouTube.

I kølvandet på Pinterest finder vi i dag en lang række andre projekter inden for social curation, dvs. forskellige måder at organisere og dele indhold på. Nogle er generiske, mens andre har fokuseret på specifikke emner som mad, historier, nyheder og shopping. Kllik på links for at se eksempler.

Men er dette så den nye generation af sociale medier? Er dette den nye hellige gral eller hvad? Jeg er skeptisk.

Min første og vigtigste indvending er, at social curation ikke er noget nyt. Der findes allerede sociale netværk, hvor indholdet, og ikke brugeren, er i centrum. Tænk YouTube. Ideen om brugergenereret indhold er langt fra ny, det er en af grundstenene i det moderne internet.

Derimod er der kommet et mærkbart løft, hvad angår brugervenlighed og grafiske interfaces, med Pinterest som det mest indlysende eksempel, men det udgør ikke en ny klasse sociale medier.

Dertil kommer nogle iboende problemer, som truer med at dæmpe hypen. Når man bygger en forretning på brugergenereret indhold, bliver man afhængig af netop brugerne, og det er en svær øvelse, skriver Bobbie Johnson hos Gigaom.

Erfaringerne viser, at det typisk ender med, at nogle få procent af netværket leverer størstedelen af indholdet. Det er spørgsmålet, om sociale netværk som Pinterest på sigt kan bære, at indholdet kommer fra så få kilder.

Dernæst er der spørgsmålet om ophavsrettigheder, som Pinterest tilsyneladende er blevet opmærksom på. Hidtil har man bedt brugerne om at begrænse personligt indhold og dermed selvpromovering, men i stedet bruge eksternt indhold, i formodningen om at det villle være mere interessant for de andre brugere i netværket.

Men nu har Pinterest ændret kurs og efterspørger lige frem personligt indhold. Ifølge Wall Street Journal hænger det sammen med frygten for brud på ophavsrettigheder, når brugerne henter billeder og andet andetsteds på nettet og uploader det til Pinterest. Igen en svaghed ved at bygge konceptet på indhold.

Endelig er der det for mig tilbagevendende spørgsmål, når det drejer sig om sociale medier: Hvor mange kan vi klare. Det tager tid at begå sig hos Facebook, Twitter, LinkedIn og så videre. Er der plads til mere?

Måske er den næste generation af sociale netværk en mere gnidningsfri sammenhæng mellem de forskellige tjenester, så oplevelserne bliver større og besværet mindre?

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info