Kan iPad undgå aspirinens skæbne?

Af Sten Løck 3

Her kan du læse denne og andre nyheder fra teknologiens univers.

Navnet iPad er godt på vej til at blive synonymt med hele tablet-kategorien. Umiddelbart lyder det som en god nyhed for Apple, men udviklingen indebærer også risici, skriver AP.

Faren er, at navnet bliver så udbredt, at Apple ikke kan beskytte iPad-navnet, men må gå med til, at alle bruger det. Det er, hvad skete med aspirin, som Bayer opfandt, men man måtte altså opgive at beskytte navnet.

Derfor er producenter af produkter fra Kleenex til Rockwool meget optagede af at fastholde navnet som et varemærke, og ikke en generisk betegnelse.

Apple og iPad tegnede sig for en markedsandel på 73 procent af tablet-markedet i 2011, og selv om andelen forventes at falde, har iPad-betegnelsen allerede bidt sig godt fast.

 Windows Phone forærer tid og penge

Microsoft fortsætter sin indædte kamp for at få fat i smartphone-markedet, senest I forbindelse med lanceringen af en række nye modeller på det amerikanske marked. Her har Microsoft søsat en sindrig kampagne, hvor man kan vinde præmier, som sparer tid, fra en personlig shopper til hundeluftning.

En anden konkurrenceparameter er apps, hvor Windows ligeledes har et efterslæb. Derfor er man nu begyndt på at tilbyde udviklerne penge og andre goder for at få dem til at lave apps til Windows Phones platform.

New York Times fortæller, hvordan Microsoft finansierede udviklingen af Foursquares app, som ellers ikke var blevet til noget. Windows Phone byder aktuelt på cirka 70.000 apps, Android 400.000 og iPhone 600.000.

 HTC halter

Microsoft er ikke den eneste, som har udfordringer på smartphone-markedet. I kapløbet mellem de to største asiatiske producenter har koreanske Samsung godt og grundigt sat taiwanesiske HTC.

Sidstnævnte meddelte fredag, at man i det forgangne kvartal har oplevet et fald i indtjeningen på hele 70 procent. Baggrunden er, at markedsandelen i 2011 faldt røg ned på 6,5 procent, mens Samsung gik fra 9 til 23 procent. Derfor kunne Samsung samme dag som HTC melde om en fordobling af indtjeningen, ikke mindst takket være telefondivisionen.

HTC’s modtræk synes at være større fokus på indhold og tjenester. I hvert fald har man investeret flittigt i musikteknologi og cloud computing. Det lyder godt og fornuftigt, men det er svært at gå fra hardwareproducent til full-service leverandør. Spørg bare Nokia.

Cyberporno er big data, og big business

Lige siden internettets tilblivelse har porno været en af de helt store aktiviteter, men ingen kender omfanget. Nu har techbloggen ExtremeTech gjort et mere end hæderligt forsøg på at estimere pornoens plads i cyberspace, og tallene er overvældende.

Verdens største pornosite, Xvideos, har 4,4 milliarder sidevisninger om måneden og transmitterer 50 gigabytes i sekundet. Dermed kan Xvideos måle sig med giganter som Google, Facebook og YouTube.

Den største forskel på pornosites og mere stuerene hjemmesider er besøgstiden. Folk bruger eksempelvis tre til seks minutter på nyhederne, mens det tager 15 til 20 minutter at blive færdig med pornoen.

Brugerne, der for 75 procents vedkommende er mænd, har varierede interesser. Ud over porno interesserer Xvideos’ besøgende sig for gangstermusik og organiseret kriminalitet, mens brugerne hos verdens næststørste pornsite, YouPorn, også klikker forbi hjemmesider om netværksarbejde og familiefilm.

Facebook vil have billeder

For ikke så lang tid siden talte man om muligheden for, at Facebook blev købt; nu køber Facebook virksomheder. I går kunne Mark Zuckerberg & Co. fortælle, at man har betalt en milliard dollar for Instagram, en app til at dele billeder i sociale netværk, inklusive Facebook.

Instagram har vokset sig til en solid succes med over 10 millioner brugere, og kombinationen billeder plus sociale netværk er oppe i tiden. Det gælder ikke mindst Pinterest, et andet socialt netværk, hvor billeder og visuelle brugerflader spiller en central rolle.

Det har gjort Pinterest til en af historiens hurtigst voksende sociale netværk, hvilket naturligvis også har vakt Facebooks interesse. Købet af Instagram kan derfor være Facebooks forsøg på at favne en muligvis vedholdende trend inden for sociale netværk. Den første reaktion fra Instagrams brugere har været negativ.

 

 

3 kommentarer RSS

  1. Af Axel Hammerschmidt

    -

    Heroin var osse et Bayer produkt.

    Man kunne faktisk købe Heroin i håndkøb på apoteket i Danmark indtil 1941.

    Der er en tysker, der har skrevet en bog om historien om Heroin. Den blev anmeldt i Weekendavisen for ca 10 år siden. Bemærkningen om Heroin som håndkøb stod i anmeldelsen.

    Man kan sikkert finde anmeldelsen med Infomedia ved at søge på: Heroin i tandpaste.

  2. Af Kim Jensen

    -

    Aspirin er sådan set ikke blevet et generisk udtryk, selvom mange mennesker køber Apples produkter pga. brandværdien, bliver det spændende at se hvordan HTC tager udfordringen op…. Nå undskyld, jeg troede det var en konkurrence om hvem der kunne starte et sted og så hurtigst nå til et helt andet og i øvrigt relativt irrelevant emne ;)

    Nej seriøst, den her klumme er da helt ude i hampen. Det er for så vidt fint nok, at dække flere emner i samme klumme. Men det behøver vel ikke ligefrem give sig til udtryk i et skriveri, der mest af alt ligner en brainstorming-session i en klub for guldfisk der lider af DAMP. Hvis ikke emnet er interessant nok til at følge til dørs, så lad være med at tage det med – just my five cents.

    Men bortset fra det er den der med frygten for iPad skal blive et generisk udtryk altså en skrøne. En skrøne folk i IT-branchen ynder at gentage i selskabeligt lag, men ikke desto mindre en skrøne.
    Bayer mistede rettighederne til varemærket på visse markeder, som en konsekvens af de krigsskadeerstatninger, Tyskland blev pålagt efter 1. Verdenskrig. Bayer ejer stadigvæk rettighederne til navnet på en række markeder, herunder det danske, og beskytter det i øvrigt også derefter – bemærk evt. det lille “R” i en cirkel efter ordet “Aspirin” på denne side: http://www.apoteket.dk/Laegemidler/Medicinhaandbogen/MedicineHandbookItemPage.aspx?Id=601
    Når det er sagt, så kan et varemærke godt flyde over i den almindelige sprogbrug og miste sin status som varemærke. Det kan imidlertid IKKE gøre det ved 2. eller 3. parts brug af ordet (alene). Der kræves en ekstra faktor og det er at rettighedsejeren ikke håndhæver sine rettigheder i forbindelse med varemærket*.
    Den tager vi lige som et eksempel. Vi forestiller os alle mulige producenter begynder at markedsføre deres tablets som iPads og journalisterne begynder måske at sammenligne “iPads” fra forskellige producenter i deres forbrugerprogrammer, så kan Apple miste retten til varemærket, HVIS (<- det er et vigtigt hvis!) de bare sidder på hænderne og ikke gør noget aktivt for at beskytte deres varemærke – men det sker vist ikke lige foreløbigt? ;)

    * Det er den meget overordnede version vi tager her og lovgivningen er ikke helt den samme i alle lande. Men som udgangspunkt bibeholder man sine rettigheder til et varemærke, hvis man håndhæver dem – for at håndhæve sine rettigheder skal der typisk ikke mere til, end rettighedshaver benytter varemærket aktivt.

  3. Af C H

    -

    Kodak er et andet eksempel. Kodak var i 100 år nærmest identisk med film til kamera. Det var ikke noget problem indtil film blev mikrochips i stedet.

    Selvom firmaet går konkurs, så kan det tænkes, at varemærket overlever:
    http://www.namedevelopment.com/blog/archives/2012/01/will_kodak_nami.html

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info