Tablets fortsætter offensiven, indhenter smartphones

Af Sten Løck 0

Da Berlingske i sidste uge udgav sit udmærkede App-magasin, slog det mig, hvor meget af indholdet handlede om tablet-platformen i modsætning til den ældre kending, smartphone.

Men det giver selvfølgelig mening. Selv om apps fik deres debut på telefonskærmen, er det i mange tilfælde på den større tablet-skærm, applikationen kan folde sig ud og give en bedre brugeroplevelse.

Tablets browser derudad

Men også uden for apps-universet har tablets fart på, viser en ny undersøgelse fra Adobe. Softwarefirmaet har analyseret 23 milliarder webbesøg hos 325 virksomheders hjemmesider, hvori indgik både antal besøg og tid tilbragt på siden. Det vil altså sige trafik via en browser og ikke apps. Her nogle af tallene.

- webbesøg med tablets vokser 10 gange hurtigere end det tilsvarende tal for smartphones, da de kom på markedet

- om et år vil webbesøg med tablets have overhalet smartphones

- om to år vil 10 procent af verdens samlede webtrafik komme fra tablets

Det var den ene tablet-front, smartphones. På den anden side har vi pc’en, der også kan føle tablet-ånde i nakken. Adobes tal fortæller, at browseroplevelsen via tablets i nogle tilfælde er på højde med en pc; i andre tilfælde, som shopping, kommer man stadig til kort.

Pc’ens store fordel er selvfølgelig tastaturet, men ikke desto mindre forventes tablets at æde sig ind på pc-markedet i de kommende år.

Mens vi venter på Windows 8

Det ser altså godt ud for tablet-plaformen, selv om det kun er to år siden, Steve Jobs introducerede den første iPad. Netop fordi denne produkttype stadig er i sin vorden, kan vi forvente endnu mere fart i de kommende år, af en række årsager.

Softwarevirksomhederne vil i endnu højere grad kaste sig over platformen og udvikle løsninger, der bringer nye funktioner og endnu mere brugervenlighed med sig. Hvis man kan løse udfordringen med skærmtastaturet, ville man være nået meget langt, men det er nok for meget at håbe på.

I øjeblikket dominerer Apples iPad markedet, men konkurrenterne bliver stadigt flere. Den aktuelt fremmeste konkurrent, Android, kan gøre det bedre på denne platform, og virksomheder som Samsung er klar til en langstrakt offensiv.

Vi mangler stadig Microsoft på banen, men det sker senere på året, når softwaregiganten lancerer det med spænding imødesete Windows 8, som bla. kommer til at byde på en tablet-version. Det kan ikke undgå at sætte endnu mere fut i tablet-markedet.

Indholdsproducenter som aviser og magasiner satser benhårdt på apps-tablet kombinationen, hvor man regner med, at indtjeningsmulighederne er bedre end på browsernettet.

Endelig må vi ikke glemme brugerne, specielt de unge af slagsen. Når børn i dag bliver introduceret til teknologi, er den bedste måde en tablet og dens intuitive brugerflade. De små brugere vokser op og blive tablet-kunder.

Jeg var skeptisk, da Apple introducerede sin iPad for to år siden. Markedet levnede ikke plads til en ny formfaktor, iPad risikerede at blive et nicheprodukt. Jeg tog fejl.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info