Obama vinder datakrigen

Af Sten Løck 4

For fire år siden var daværende senator Obamas brug af internettet, især sociale netværk, en af hovedårsagerne til den historiske triumf.

Men det var stenaldermænd med stentavler sammenlignet med, hvad præsidentens nuværende kampagne har gang i, skriver Politico.

Således har Obama over over 150 teknikere i form af programmører og statistiskere placeret i hovedkvarteret i Chicago, hvor man kværner data for at skabe det mest præcise match mellem individ og data online.

Obamas kampagne er på dette område lysår foran modkandidaten Mitt Romney, der mere eller mindre erkender efterslæbet og i stedet vælger at koncentrere sig om andre aktiviteter som tv-reklamer, hvor man takket være en større pengekasse har et kvantitativt forspring.

Men hvad er det, Obama har gang i? I modsætning til 2008, hvor det mestendels handlede om at fire up the base, at opmuntre og engagere tilhængerne, især via sociale netværk, er nøgleordene denne gang topstyring og data.

I de mellemliggende fire år er man for alvor begyndt at tale om ”Big Data,” det vil sige applikation af de myriader af data, som internettet genererer. De mange data har sådan set altid været der, men det er først i de senere år, at man er begyndt at have kompetencerne, softwaren og datakraften til at få noget fornuftigt ud af dem.

Disciplinen er stadig i sin vorden; for eksempel kæmper reklameverdenen stadig med at udnytte de mange brugerdata, cyberspace har at byde på, men på den politiske scene har Obama grejet det.

Her er man i stand til at målrette budskaber i form af reklamer og opfordringer til donationer uhyre præcist.

Det er et niveau af micro-targeting, vi ikke tidligere har set,” siger Darrell M. West, forsker inden for teknologi hos den anerkendte Brookings Institution.

Obama-folkene kender brugerens (vælgerens) læsevaner, shoppingmønstre, arbejde og venner, takket været udnyttelsen af Big Data. Det er specielt vigtigt i 2012-kampagnen, hvor kampen reelt gælder et meget lille antal vælgere, dem som endnu ikke har besluttet sig, hvilket udgør mindre en 10 procent af den samlede vælgerskare.

Helt lavpraktisk foregår det typisk via cookies, som installeres på brugernes computer, når man besøger en bestemt hjemmeside, og derefter følger brugeren på dennes færd i cyberspace. Disse oplysninger kombineres ofte med demografiske data, som man erhverver sig via marketingvirksomheder eller internetselskaber som Yahoo.

Metoderne har et tydeligt skær af overvågning og følgelig brud på privatsfæren, hvilket da også har afstedkommet kritiske kommentarer, for eksempel fra journalisten Lois Beckett, som har skrevet en række kritiske artikler om emnet.

Kritikken, og i hvert fald diskussionen, er på sin plads. Realistisk set afspejler Obamas metoder hans kampagnestrategi, der er meget forskellig fra indsatsen for fire år siden.

Her var budskabet samarbejde og ny, mere fordragelig begyndelse. Denne gang er det lige på og hårdt, med alle midler taget i brug, inklusive udfordring af privatsfæren.

Danske politikere tager traditionelt ved lære af de amerikanske metoder, og det bliver spændende, måske skræmmende, at se, hvordan man her til lands griber til politisk databrug.

4 kommentarer RSS

  1. Af Michael Hullevad

    -

    Fagre nye verden?
    Hvis den nuværende regering begynder på slige numre vil det være at undervurdere de danske vælgere. De vil kræve kontrakt politikken genindført!
    Manipulation, grøn ideologi og brudte valgløfter hører ikke hjemme i et ægte demokrati. Jeg håber at vælgerne har en god hukommelse når vi om føje år (hvis ikke før) skal til stemmeurnerne.

  2. Af Hans Jørgen Nielsen

    -

    Det er rigtigt at de avra-for-navra USA-begejstrede politiske sønderjyder har tendens til at gå over atlanten for at hente inspiration til en ellers — må man tro — lidet inspirerende hverdag. Altså at gå over [Karsten] Aaen efter vand.

    De gør dog regning uden vært hvis de følger amerikanerne også på dette punkt. De har tidligere fulgt dem i Irak og Afghanistan. Førstnævnte er den største strategiske fejltagelse i USA’s historie. Sidstnævnte kan meget vel ende med at blive den næststørste, afhængig af hvorledes man indpasser involveringen i Vietnam i sammenhængen. Og de har fulgt dem med hensyn til at lade boligmarkedet være motor for vækst, noget som har gjort at Danmark er blevet hårdere ramt i den finansielle krise [Naturligvis forværret af den faste kronekuspolitik, - noget de også har ansvar for]

    Jeg kan kun opfordre til at slette sine cookies efter man har besøgt politiske hjemmesider. Så kan de jo se hvor meget de får ud af det

  3. Af Poul Henriksen

    -

    Men taber (heldigvis!) valget i november…

  4. Af » Den amerikanske valgkamp viser vejen for marketing - Tech tjek – teknologi til folket

    -

    [...] overlegenhed gør sig også gældende i den amerikanske valgkamp, hvor kampagnernes kompetencer inden for data mining overstiger, hvad man fornår i [...]

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info