Detailhandel vs. showrooming

Jeg er på det seneste adskillige gange blevet spurgt om råd med hensyn til køb af en bærbar computer. Hver gang har mit input været det samme.

Jeg har fundet et passende udvalg online, men har samtidig anbefalet at gå ned i en butik og teste maskinerne, med øjne, ører og fingre.

Når den rigtige model er fundet, skal den købes hvor billigst, som regel online.

Dermed har jeg gjort mig medskyldig i showrooming, et fænomen jeg også kom ind på for tre måneder siden, og som jeg besluttede mig for at genbesøge og se, hvad der var sket og skrevet i mellemtiden.

Showrooming er nemlig i en rivende udvikling, til stor fortrydelse for detailhandlen, specielt i USA, men snart også i Danmark.

Det går ud på, at man udelukkede benytter den fysiske butik til at kigge og føle på varerne, men handler andetsteds. I disse smartphone-tider lader det sig endda gøre, mens man står i butikken.

Man scanner blot produktets stregkode med mobilkameraet og får fluks prisbillige alternativer leveret på skærmen.

Hvad kan detailhandlen gøre? Her er nogle friske eksempler.

En af hårdest ramte detailbrancher er elektronik, og amerikanske Best Buy har valgt at matche online-konkurrenter som Amazon ved at tilbyde samme lave priser. Det synes halsløs gerning, al den stund Amazon per definition vil have en omkostningsfordel.

Ikke desto mindre kan detailbutikkerne gøre et større nummer ud af promovere deres onlinepriser og dermed bevare salget inden for virksomhedens domæne. Det kræver imidlertid, at fysiske og digitale butikker betragtes som en og samme forretningsenhed, hvilket langt fra altid er tilfældet i dag.

Man kan også forsøge sig med eksklusivitet, som det er tilfældet hos Toys R Us, hvis tablet-computer kun er at finde i denne kædes butikker. Det forhindrer imidlertid ikke kunderne i at købe konkurrerende, billigere produkter, og det er langt fra alle butikker, der kan sikre sig en sådan eksklusivitet.

Butikkerne er ved at finde vej til kundernes smartphones. Ved at tilbyde yderligere informationer, tilbud, butiksoversigt og lignende til den mobile platform, når kunderne står i butikken. Amerikanske Target har forsøgt sig med en primitiv version, hvor man får bonuspoint for at scanne produkter. En mere aktiv brug af smartphone-teknologi synes at være en af vejene frem.

På sigt kan detailhandlen være tvunget til at redefinere forretningsmodellen. I mange asiatiske lande bekender kæder sig nu til showrooming og udlejer plads til andre detailbutikker, mens det egentlige salg af produkter foregår online. På den måde handler den fysiske kerneforretning snarere om udstilling og ejendomsadministration end detailhandel.

Som jeg også påpegede for tre måneder siden, er der stadig forholdsvis roligt på den danske front sammenlignet med USA, men det kommer.

Allerede nu står det dog klart, at detailhandlen kan blive bedre til at give kunderne en kvalitetsoplevelse i de fysiske butikker. Jeg nævnte på det tidspunkt Elgiganten, og her halter det stadig.

Version 2 fortæller, at Elgiganten i mindst to måneder ikke har kunnet se forskel på en Nokia Lumia 800 og en Nokia N9, når varerne skal vises frem. Sådan overgår man ikke online-konkurrenterne.

Detailhandlen skal oppe sig med både og kvalitet og nytænkning, når showrooming tager til.

 

One response to “Detailhandel vs. showrooming

  1. Nu er El Gigante jo heller ikke primært en fysisk butik, deres styrke ligger klart i online delen – og det i en grad så man skal huske at checke både pris og lagerstatus inden man forvilder sig ind i virvaret af brødristere og strygejern…

    De kører benhårdt på omsætningshastighed og de ansatte er der udelukkende for at tage mod penge – har ikke skyggen af kompetence til vejledning, med mindre de tilfældigvis har dimsen selv.

    Hvis folk køber på nettet for at spare de sidste 5%, for derefter at kæmpe med Le Goog for at finde ud af hvordan det virker, ikke bare i sig selv – men måske ligefrem sammen med andre dimser, så fred være med dem – den timeløn er mindre end mindstelønnen.

    Service og vejledning sælger sig selv og er rigeligt tjent ind i sparet tid – men nogen gange kan det så også være online, så man ikke skal fare land & rige rundt for at finde et sted der faktisk har dimsen på lager…

    At danske detailhandlere har været vant til at gange indkøbsprisen med tre må jo bare stoppe – så god service yder ingen…

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *