Apple er blevet dødelig

Af Sten Løck 4

På det seneste har der bredt sig en følelelse af, at ikke alt er, som det skal være i Apple-land.

Aktien er faldet næsten 20 procent den sidste halvanden måneds tid, hvor Apple flere gange har påkaldt sig negativ opmærksomhed.

Først var der det nye iOS6, som ikke leverede særlig meget nyt, og var det nyt, virkede det ikke. Det var i hvert fald tilfældet for det meget udskældte Mapps.

Fiaskoen fik nogle uger senere Apple til at fyre den ansvarlige leder, Scott Forstall, en af Steve Jobs’ håndgangne mænd. Fyringen påkaldte sig stor medieopmærksomhed og gav et sjældent indblik i magtkampene i Apples hovedkvarter.

Forløbet gav indtryk af Apple som en helt almindelig virksomhed, der af og til laver fejl.

Måske skal vi til at vænne os til det billede. I hvert fald støder man også på en mere grundlæggende kritik af Apples performance i denne tid – det halter med innovationen.

Apple har ikke frembragt noget rigtigt banebrydende siden iPad for 2,5 år siden, tværtimod har den mellemliggende tid budt på skuffelser som Siri, Ping og MobileMe, skriver Andrew Mayer hos CNN. Virksomheden mangler en ny platform for igen at kunne tage et kvantespring, ellers bliver man overhalet af konkurrenter som Google og Amazon.

Den samme bekymring hører man i aktiekredse, skriver MarketWatch. Lige nu er Apple-aktien stadig et godt papir, men ikke om 3-4 år, når den nuværende pipeline af produkter er tørret ud.

Problemet er, at Apple ikke har noget roadmap til nye produkter på længere sigt, siger en analytiker.

Sky News’ Ed Conway gør meget godt rede for Apples problemer i sit afskedsbrev som kunde, en fanboys farvel. Han bebrejder Apple mangel på innovation, kompromisløshed og coolness. Virksomhedens produkter og løsninger er ganske enkelt ikke så unikke, som de har været.

Nu er det ikke nogen sag at finde kritiske røster om en virksomhed, heller ikke Apple, men jeg fornemmer som sagt en ændring i opfattelsen af Apple i den senere tid. Som en virksomhed der forekommer mere almindelig, dødelig. Som om noget af magien, herunder den teflonbelagte ufejlbarlighed, er forduftet.

Måske har kritikerne ret i, at Apple mangler en ny platform til at genopfinde storheden. Vi kan ikke forvente, at nogen virksomhed, heller ikke Apple, går i udbrud på smartphone- eller tablet-markedet. Her handler det lige nu om inkrementelle ændringer, og det levner mindre plads til Apple-magi.

Heri ligger måske også Apples problem. At man efter lang tids føring nu er ved at falde tilbage til hovedfeltet og blive en af mange.

Skulle man forsøge sig på en ny platform, vil det utvivlsomt være TV, og trækket er logisk nok. TV vil være en naturlig udvidelse af Apples økosystem, og fladskærmsmarkedet har hårdt brug for Apples evner udi brugerflader og indhold i det hele taget.

Hvad mener du? Er Apple problemer reelle, eller har de stadig flere skud i bøssen?

 

 

4 kommentarer RSS

  1. Af Maggie Taskesen

    -

    Turde ikke se på det længere – jeg solgte alle mine i sidste uge. 285% i fortjeneste skal man jo ikke sådan gamble med…

  2. Af Bjarne Thomsen

    -

    De nye Retina-baserede produkter – MacBook Pro og iMac ser på papiret gode ud – men ved nærmere eftersyn blegner de lidt. De topper ved 16GB RAM, og det er ikke nok i dag til professionel animation og video-produktion – der har man behov for endnu mere RAM.
    Een af de mest velanskrevne film- og video-producenter i USA – Rick Harrington – tager bladet fra munden i denne artikel, hvor han kommenterer renderingstider på to timer på en Mac contra en PC på 17 min – se fx: http://magazine.creativecow.net/issue/hp-supplemental-edition-free-your-mind

    Apple skulle tage at komme ned på jorden, og sørge for, at deres professionelle segment kunne få deres behov tilfredsstillet. Deres professionelle Mac Pro er ikke teknologisk up-to-date – og hvis man sammenligner med PC så får man nemmere adgang til at kunne opgradere – og til og med til halv pris.
    Mac brugerflade og design kan man ikke bruge til noget i en verden, hvor tid, RAM og processorkraft betyder alt. Når først softwaren er åbnet – så betyder platformen ikke noget.

  3. Af kannan c

    -

    testing

  4. Af Niclas Lilliedal

    -

    Er det ikke bare sådan at at Apple er et eftertragtede produkt næsten alene pga. Design. Jeg driver en webshop http://www.phonecover.dk og jeg sælger telefon tilbehør. Har til mange forskellige telefoner men 95 % der sælges er til Apples produkter. Kender ikke mange der vil skifte deres iphone elleripad ud og mht. Til ydeevne er det mere semiproffeisonelle der efterspørger det.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info