Amazon har gang i butikken

Vinbutik og Amazon Prime for 7,99 dollar om måneden. Det er to af de seneste tiltag fra Amazon, der for mig til stadighed er et paradeeksempel på effektiv innovation, en ofte efterspurgt vare også på disse kanter.

Med sin nye vinservice fortsætter Amazon med at udvide udvalget af dagligvarer, og næste vare i pipelinen er efter sigende friske fisk. Via en e-butik vel at mærke.

Som medlem af Amazon Prime får man adgang til online-filmservice, gratis e-bøger og ligeledes gratis levering af alle varer. Sidstnævnte får ofte kunderne til at bestille endnu mere hos Amazon, fordi man nu vil have fuld valuta for pengene. Den nye pris på 7,99 er det samme, Netflix tager for sin fílmservice, men hos Amazon får man altså mere oveni.

Bygger med afsæt

Amazon er ikke som de andre. For eksempel er det ikke en teknologivirksomhed, selv om den ofte bliver nævnt i samme åndedrag som eksempelvis Google og Apple. Virksomheden ikke grundlagt på nogen teknologi, applikation eller algoritme. Det var blot en af mange håbefulde opkomlinge i internettets ungdom, hvor man gav sig i kast med at sælge bøger online.

Virksomhedens historie fortæller, at man ikke behøver at have en unik idé at starte med. Bare man hænger i og formår at udbygge sin forretning med afsæt i eksisterende aktiviteter.

Man tog e-handelsekspertisen og brugte den til at udvide varesortimentet i den online-butikken. Man begyndte at sælge overskydende kapacitet fra egne datacentre og er i dag en af de førende leverandører inden for cloud computing. Man tog bogmarkedet og udvidede paletten med andre medier som musik og film. Samtidig benyttede man også bogmarkedet som platform til tablet-markedet med sin Kindle e-reader/tablet.

Er det ikke også opskriften for mange danske virksomheder? Skridtvis, men i fart og altid fremad?

Det kræver imidlertid også en visionær og handlekraftig leder, hvilket Amazon har været udstyret med i form af grundlæggeren Jeff Bezos. Han er en vor tids mest spændende ledere, og når historien om internettets første 20 år skrives, vil Bezos fylde betragteligt.

Succes med bagslag

Inden jeg lader begejstringen løbe af med mig, er det på sin plads også at komme ind på udfordringerne. Først og fremmest har Amazon aldrig været god til at tjene penge, specielt ikke på det seneste. Amazon vil forsvare sig med, at en ekspansiv, til tider aggressiv, strategi koster, men det er ikke nødvendigvis investorernes holdning.

Derudover har Amazons ekspansion ført virksomheden ud i farefyldte farvande med bidske konkurrenter. Det gælder ikke mindst på tablet-markedet, hvor Amazon ihærdigt forsøger at følge med Apple og Google. Men det er en svær kamp, som ikke bliver nemmere af, at man benytter sig af Googles Android.

Samtidig er Amazons succes også ved at give bagslag. Virksomheden er nu så dominerende på visse områder, specielt bogmarkedet, at der bliver lagt mærke til Amazons til tider brutale fremfærd over for eksempelvis forlag.

Endelig er Amazon også blevet et symbol på den upersonlige, men hypereffektive online-handel, som driver mange traditionelle detailhandelsbutikker i døden.

Hvad mener du om Amazon? Butikken, strategien, fremtiden?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *