Skolers iPad-satsning er kortsigtet og misforstået

Af Sten Løck 5

Det sker stadigt flere steder, blandt andet i Odder, Sorø og Syddjurs. Kommunerne giver skoleeleverne en iPad for på den måde at forbedre undervisningen.

Sorø Kommune vil eksempelvis bruge 16 millioner kroner over de næste tre år på en it-strategi, der primært handler om iPads.

Men udviklingen møder kritik, og med rette. Det virker som om, nogle ikke specielt it- bevendte beslutningstagere har ladet sig forføre af hype og specifikke produktparametre i stedet for at tænke i helheder.

For det første er iPad ikke noget universalværktøj, men har sine stærke og svage sider, også i undervisningssammenhæng.

En vigtig komponent må være input, det vil sige at kunne taste/skrive effektivt, og det er vanskeligt med denne formfaktor. Et eksternt tastatur er ikke nogen optimal løsning.

Desuden er iPad-systemet dyrt sammenlignet med mange i den voksende skare af Android-konkurrenter.

For det andet er det kortsigtet at investere så mange penge i hardware, som om få år vil være forældet. I de blot 2,5 år, anordningen har eksisteret, har Apple tre gange lanceret nye versioner af iPad, senest iPad Mini. I stedet skullle skolerne udvikle indhold, programmer, apps og lignende til eleverne.

Det vil ideelt sige platformsuafhængige løsninger tilrettet elevernes behov, og som kunne tilgås fra smartphone, tablet og pc.

For det tredje har Apples økosystem sine begrænsninger, specielt når det gælder løsninger, hvor mange behov skal dækkes. Man kan kun bruge Apples egne produkter eller dem, Apple godkender.

Undervisningsprogrammer til for eksempel Windows kan ikke bruges, eller kun med besvær, hvilket også er tilfældet for den populære programpakke Microsoft Office.

Jeg har stor respekt for iPad, som måske er Steve Jobs’ allerstørste genistreg. Men det betyder ikke, at den kan løse skolens udfordringer med læring og ny teknologi.

Forudsætningen for sådanne løsninger er en forståelse for teknologi, hvad den kan og ikke kan bruges til.

Her kan skolerne åbenbart stadig lære noget.

 

5 kommentarer RSS

  1. Af Claus Christensen

    -

    Hvor er jeg enig.

    Det virker noget bagvendt, at skolerne fokuserer så meget på et – ganske vist brugervenligt – stykke hardware. Det virker som om, de mere er interesserede i en overfladisk markedsføringsmæssig værdi af investeringen end i holdbare løsninger.

    Den naturlige anskaffelsesproces må naturligvis først koncentrere sig om, hvilke behov og krav, man stiller til en it-løsning, der kan optimere læringen. De økonomiske rammer bør man naturligvis også tage hensyn til, så der er midler til løbende at opgradere løsningen og udnytte de muligheder, der opstår i fremtiden.

    Kompatibilitet og åbenhed overfor fremtidige muligheder for at inddrage indhold og programmel bør være centrale. Så en lukket hardware-bunden løsning virker ikke optimal.

    En webbaseret materiale- og softwareplatform, der kan tilgås med almindelige windows-baserede pc’er, Mac diverse smartphones, tablets, herunder ipad osv. virker logisk og kan ret hurtigt blive den bedste løsning. Materialerne opdateres ét sted og der er bedre muligheder for feedback til eleverne, kommunikation mellem de, der indgår i læringen. Men måske er afvikling af webbaserede programmer endnu for langsom og ustabil?

  2. Af Jakob Peterhänsel

    -

    ÅH – hvor bliver man dog TRÆT af sådan en gang usaglig, ikke gennemarbejdet, kritik.

    Men sådan er det jo hver gang der er nogen der taget et initiativ som KMD ikke har snablen nede i.

    1: For en GANG skyld er der nogle steder i landet som er på Forkant med udviklingen, og giver deres elever hvad er rør sig i markedet. Så kom da med bare LIDT ros..!

    2: iPads (eller tablets) er bare MEGET bedre for eleverns fysik! Tænk hvis de alle skulle rende rundt med en laptop der skulle lades op flere gange om dagen og krævede et bord for at betjene tastaturet(Nej, dem står man ikke bare med i hånden..!).

    3: Hvem i alverden forbyder dem at lave Web-baserede løsninger der Også virker til andre platforme?? Nå, nej, det kan de jo bare gøre, for iPads bruger jo Safari der har den bedste webmotor på markedet.. ja, den Google Crome også bruger!

    4: Neeeeej! Web løsninger er KUN til ting der IKKE kan laves native. Ligegyldigt hvor meget i gerne vil, så er HTML(5) baseret software bare ikke 100% software. Der er en grund til at Facebook lige er gået VÆK fra at bruge det internt i deres mobil-apps! Eller at Nordeas mobil bank er det arveste LORT!

    5: Nej! Apples ‘øko system’ har ikke større begrænsninger end Googles, eller Microsofts – Stop nu det nonsens! JA, du kan sagtens ‘side-loade’ apps på en Android, og få 40 vira med i købet.. men er i nu HELT sikre på at det er det i vil give en elev i 2. klasse???? HELT Sikre???

    6: Er Apple produkter dyre.. mske lidt mere. Til gengæld får du også gratis OS opdateringer de næste par år, en vira fri platform, ting der Virker(!) og noget som brugerne kan håndterer 99% selv! Det har man bare ikke på de andre platforme! Dyrt, ja hvis man hardware-fikseret og ikke tænker support og drift med ind, men eller så rykker billedet sig gevaldigt…

    Nå, i seng med mig.. sikke træt man bliver…

  3. Af Claus Christensen

    -

    @Jakob
    ad1. Det er næppe optimalt at træffe beslutninger ud fra overfladiske kriterier som “hvad der rør sig i markedet”
    ad2: Hvis eleverne skal skrive mere end nogle få linier, er et ordentligt tastatur og et kursus i blindskrift både godt for produktiviteten og ergonomien.
    ad3. Midlerne er begrænsede. Man må prioritere og så er en webbaseret åben, kompatibel platform et godt bud på, hvad man bør prioritere højest. Eksempler på fordele: kommunikation mellem elever og lærerer lettes, dokumentation og overblik over forløb, bedre feedback til den enkelte elev og en løsning der holder i mange år.
    ad4 Web-platformen skal primært være til materialer og tests. Programafviklingen skal fortsat foregå på den enkelte pc/Mac, selvom der efterhånden udviklet en del webbaserede applikationer, f.eks. økonomisystemer.
    ad5. Derfor er det vigtigt med en åben platform. Software- og hardwareproducenter er tvunget til at gøre deres produkter webkompatible.
    ad6. Man skal naturligvis altid indregne de samlede omkostninger ved en mulig løsning – herunder afskrivning på udstyret.

  4. Af Jens Bivsen

    -

    @sten Løkke.

    Det er simpelthen ikke nogen vedbegrundet artikel. At Odder kommune for længe siden har investeret i iPads og måske nok lige en tand for hurtigt er ik rocket science for nogen eller nogen nyhed for den sags skyld.

    Det er et optimalt stykke værktøj der endnu ikke er set lignendenIfh. Indlæring i skole sammenhæng det viser alle undersøgelser. Se bare i feks. Dubai hvor alle bruger Ipads og mange steder i USA gør de også. Det er naturligvis vigtigt at der så også bliver produceret indhold og som også fungere til webinterface, android etc. Da det vel ik lige nu er så nemt med iTunes for skolerne med et samlet log in.

    Det er også en udfordring med den trådløse forbindelse hvis 500 elever går på samtidig. Ja mange udfordringer men evolutionen kan ikke stoppes. Bøgerne udfaces langsom og om max 5 år har alle børnene mobile services de tage med under armen og ikke en 20 kg tung skoletaske der i øvrigt ikke er særlig sund for ryggen.

    KMD kom ind i kampen!!

  5. Af Sten Løck

    -

    Tak for kommentarer. @jens bivsen Jeg er bestemt ikke imod it i undervisningen, tværtimod. Men jeg er ikke sikker på, at masseanskaffelser af iPads er vejen frem. Anledningen til mit indlæg er nylige artikler (se links), hvor eksperter udtaler sig imod ideen.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info