Superman som blogger?

Af Sten Løck 1

Symbolikken var til at tage at føle på, da manden af stål, Superman, aka Clark Kent, forleden meddelte, at han forlader avisen Daily Planet, hans arbejdsplads i mere end 70 år.

Hvorfor? Dårlige tider på flere fronter. Clark Kent beklager sig over de mange bløde underholdningshistorier, der vinder over de rigtige nyheder, mens hans chef, Perry White, fortæller ham, at printmediet er døende.

Derfor beslutter Clark Kent sig for at gå sine egne veje, at blive blogger hvilket naturligvis også er helt i tidens ånd.

I det amerikanske, forstås. Var Superman dansk, ville han aldrig forlade sit gode avisjob til fordel for en usikker tilværelse som blogger.

Sagen er nemlig, at det danske onlineunivers er langt fra så udviklet som eksempelvis det amerikanske. Den mest åbenlyse årsag er selvfølgelig det danske sprogmarkeds begrænsede størrelse.

Men får vi et onlineunivers, der kan matche de trykte aviser? Sådan ser det ikke ud lige nu.

For det første venter vi i Danmark fortsat på gennembrudet for en indfødt dansk netavis. I USA er hjemmesider som Huffington Post og Politico for længst blevet en del af det journalistiske establishment. I Danmark har de trykte aviser stadig monopol på dagsordenssættende nyheder og debatter. Hvad angår blogs, er der, så vidt jeg ved, kun en enkelt professionel af slagsen.

For det andet er de etablerede medier, aviserne, ikke specielt gode til at producere onlinestof. Fordi man ikke er totalt dedikeret til netmediet. Dels skal historier prioriteres i forhold til den trykte avis, og dels er kvaliteten af indholdet ganske enkelt ikke godt nok – ofte er der tale om kopihistorier eller artikler skrevet i hast og deraf følgende unøjagtigheder, som aldrig ville blive accepteret i den ‘rigtige’ avis.

Som tech-entusiast er jeg stor fan af nye medier, lige som jeg regelmæssigt kritiserer de trykte aviser for deres fodslæbende attitude.

Men set med et andet sæt briller, journalistens, må jeg konstatere, at tyngdepunktet for den fjerde statsmagt i Danmark stadig er at finde på papir. I form af opsøgende journalistik, dagsordenssættende debatter og pres på magthaverne.

Dermed ikke sagt at de danske aviser ikke bliver ramt af den digitale udvikling. Jo, og og det er formentlig kun et spørgsmål om tid, før vi ser aviser, der kun udkommer tre dage om ugen, lige som det allerede er tilfældet i mange amerikanske byer.

Men vi vil aldrig opleve en fuldgyldigt dansk medieverden online; dertil er markedet for lille. Danske onlinelæsere vil bevæge sig rundt i et multikulturelt, mangesproget univers uden de store danske aftryk.

Eller tager jeg fejl, og er det kun et spørgsmål om tid? Berlingske har for nylig annoncet en ny digital strategi, der sætter online i centrum, hvor intet indhold længere er forbeholdt avisen.

Hvad synes du om danske netaviser?

1 kommentar RSS

  1. Af Axel Hammerschmidt

    -

    Virtuel machines!

    Betaling for online adgang kommer aldrig til at virke.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info