Formatforvirring 1 og 2

Jeg tilbragte det meste af weekenden ude af huset, mestendels med gran i håret, og havde i den forbindelse medbragt tre mobile gadgets: Smartphone, tablet og laptop.

Lidt i overkanten vil nogle mene, men ikke desto mindre. Telefonen skal jo med, en tablet er det hele rigtige til nyheder og opdateringer, mens laptoppen er uundværlig, skal der produceres, for eksempel artikler.

Jeg havde formatforvirring 1. Der er to af slagsen og de er begge drivkræfter i det øjeblikkelige opbrud inden for mobile formater.

I området mellem almindelig mobiltelefon og laptop, for få år siden de eneste mobile formater af betydning, finder vi i dag en stadig bredere vifte af modeller – smartphones, tablets, ultrabooks, plus det løse som iPad Mini-kategorien, der vist nok ikke har noget selvstændigt navn endnu.

Formatforvirring 1 handler om brugerne, der i en tid med stadigt flere formater til rådighed arbejder på at finde de(t) rette redskab(er). I mit tilfælde valgte jeg altså den omstændelige, multifacetterede løsning, hvor en anden måske ville havet nøjes med færre apparater.

Der spekuleres ivrigt i, hvilket formater brugerne i sidste ende vil lande på. Gadget-specialisten Tim Bajarin mener, at den nye iPad Mini indebærer en afgørende i styrkeforholdet.

Fordi den nye iPad er så nemmere at have med at gøre håndteringsmæssigt, vil den blive den nye medie-tablet, mens den traditionelle iPad, iført eksternt tastatur, vil blive den nye laptop.

Bajarin mener altså, at laptoppen hurtigt vil blive for langsom og omstændelig, og måske har han ret. Der er i hvert fald opbrud med mange muligheder, og indtil videre vil brugerne, som undertegnede, eksperimentere med de forskellige formater for at finde den ideelle kombination.

Formatforvirring 2 handler om leverandørerne, der mindst lige så intenst arbejder på at følge brugernes spirende præferencer med alskens formater i spændet mellem mobiltelefon og laptop.

Et friskt eksempel på denne forvirring fik vi forleden, da Microsoft offentliggjorde specifikationerne for sin kommende Surface Pro, den udvidede version af softwaregigantens nye tablet-computer.

Men er det nu en tablet? Det har været et af de gennemgående spørgsmål i anmeldelserne. Der er ingen tvivl om, at Microsofts Windows 8-strategi sigter efter det boomende tablet-marked, men heller ikke verdens største softwarevirksomhed har helt styr på begreberne.

Chip-arkitekturen, softwareplatformen, prisen og batteritiden siger laptop, alligevel insisterer Microsoft på, at dette er en tablet. Fordi maskinen har en trykfølsom skærm og er uden tastatur, men er det nok, og hvorfor skal den kaldes en tablet?

Forvirring er normalt et negativt ladet begreb, men i denne formatsammenhæng er det blot udtryk for en spændende tid med nye muligheder for brugerne og masser af plads til eksperimenter for leverandørerne.

Der er dog forskel på indsatserne. For brugeren kan det højst betyde en overflødig gadget, mens det for en leverandør som Microsoft, kongen af den hidtil dominerende pc-platform, er livsvigtigt at ramme plet.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *