Twitter vs. Instagram: Nu gælder det pengene

Tech-universet er altid leveringsdygtig i spektakulære, til tider episke, slag mellem ambitiøse kombattanter, og i disse måneder bliver skuespillet leveret af Twitter og Instagram.

Twitter er som bekendt en mikroblogging-tjeneste, der tæller 170 millioner aktive brugere, mens Instagram er et socialt netværk til at dele billeder, aktuelt med godt 100 millioner brugere.

Facebook købte Instagram i april for eksorbitante 1 milliard dollar, og dermed blev fototjenesten en del af opgøret mellem de to giganter Twitter og Facebook.

I den seneste tid har Twitter og Instagram bekriget hinanden ved at lancere konkurrerende funktioner, samtidig med at det også er blevet sværere at kombinere de to tjenester.

Det er et underholdende opgør, som i går blev endnu mere farverigt, da Yahoo lancerede deres egen fototjeneste, Flickr Mobile, som har muligheden for at tilrane sig væsentlige dele af markedet.

Men historien fortæller også noget om de underliggende trends, som i øjeblikket præger de sociale medier; jeg kan i hvert fald få øje på to.

Billeder slår ord

Foto bliver en stadig vigtigere del af indholdet i sociale medier. Derfor har Instagram og et andet højtflyvende netværk, Pinterest, stor succes som billedtjenester.

Det er en naturlig udvikling, efterhånden som internettets infrastruktur er i stand til at håndtere større mængder data, og så kan man ikke undervurdere betydningen af det mobile internet.

Det er fordi, det er så nemt og tiltagende naturligt at knipse og publicere billeder med en smartphone, at fototjenester virkelig har fået fart på. Faktisk er Instagram allerede foran Twitter, når det gælder brugere på den mobile platform.

Næste naturlige medie i rækken efter foto er naturligvis video, og vi ser allerede en række håbefulde virksomheder som Klip og Socialcam, der vil være det næste Instagram eller Pinterest.

Nu gælder det pengene

Konkurrence er som regel godt for forbrugerne, men ikke udelukkende i dette tilfælde. The Economist peger på, at sociale netværk er på vej ind i en ny fase, hvor det ikke længere gælder om at kapre flest mulige brugere. Nu skal der tjenes penge, og det er ikke nødvendigvis foreneligt brugernes interesser.

Brugerne ønsker færrest mulige restriktioner i brugen af de forskellige tjenester, men netværk som Twitter og Instagram vil blive mere lukkede for at have brugerne for sig selv. For eksempel er det ikke længere muligt at bruge Instagram-billeder direkte i tweets.

Sociale netværk er blevet voksne, går på børsen og skal tjene penge. Det betyder en mindre åben verden for brugerne.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *