Er vi blevet bedre til at forudsige fremtiden?

Et årsskifte er traditionelt garneret med diverse tilbageblik samt forudsigelser om de(t) kommende år, ikke mindst i teknologiens verden.

Dette blogindlæg skulle have været endnu et bidrag til denne genre, men min research bragte mig på andre tanker.

Antallet af analyser og trendbilleder er overvældende. Vi ved i dag så meget, i hvert fald på overfladen, takket være de mange til rådighed værende data og analyseværktøjer, at vi kan kortlægge mere end nogensinde før i menneskehedens historie.

Samtlige af de betydende internetaktører har lanceret en lind strøm af data, der viser brugernes præferencer, hotte emner og andre trends. Her har man minutiøst foreviget tildragelserne i 2012, takket være de enorme mængder brugerdata man har indsamlet.

Her er nogle eksempler fra Google, Twitter, Yahoo, Facebook og Ask.com. Disse data bliver naturligvis også brugt til at fremskrive virkeligheden i de kommende år.

Samtidig er det efterhånden sådan, at hver konsulentvirksomhed, blogger og andet godtfolk præsenterer sit helt eget bud på tech-trends i 2013. Fordi det er populært, og fordi man mener at vide noget om fremtiden.

Men gør vi det? Gør de mange data og den indtensive dækning af teknologiverdenen os bedre til at forudsige, hvad der sker rundt om det næste hjørne?

Nej, ikke for alvor. Jeg synes i hvert fald, der har været adskillige fejlskud i de senere år.

Det var de færreste, der havde forventet, at

– Android så hurtigt og massivt blev det dominerende styresystem på smartphone-markedet,

– iPad ville skabe et helt nyt marked, som i dag truer pc’en,

– foto ville blive det nye indholdsmæssige omdrejningspunkt i sociale netværk,

– crowdsourcing i den grad ville slå igennem som forretningsmodel i det virkelig liv, fx inden for bankvirksomhed og billeje,

– flyvske ideer fra Google som selvkørende biler og briller med computerdisplay ville nærme sig mainstream.

Samtidig er der trends, som er blevet lovprist og hypet år efter år, uden de er blevet til noget videre, som betalingsløsninger via den mobile platform. Vi har i årevis hørt om det kommende gennembrud, eksempelvis for teknologien NFC, men uden den store virkning.

Et andet eksempel er gamification, hvor leg integreret i uddannelse skulle føre til nye højder af læring, ikke mindst for virksomheder. En besnærende idé, men ikke nogen universalløsning, som virkeligheden har bevist.

Endelig er der trends, som tilsyneladende bliver overset eller i hvert fald undervurderet. Det er for mig overraskende, hvor lidt personlig sikkerhed og beskyttelse af privatsfæren fylder i de mange trendforudsigelser.

Læren er, at vi bør glæde os over underholdningsværdien i tidens forudsigelser, men samtidig også bide mærke i at mange af disse forudsigelser ikke holder stik.

Fordi fremtidens bevægelser, både hvad angår markedsdynamik, innovation og forbrugerpræferencer, er svære at regne ud. Heldigvis.

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *