TV – bastionen der holdt

Af Sten Løck 0

Selv på denne årets sidste dag vil jeg spare læseren for den traditionelle parade af trends og tilbageblik, men i stedet fokusere på en af de senere års hyppige forudsigelser, som ikke holdt stik: TV-mediets nedtur.

Logikken var simpel. Digitaliseringen havde allerede revolutioneret musik, aviser og bøger; nu var det tv-mediets tur. Men forbruget er jævnt stigende, og tv er ikke blevet overtaget eller revolutioneret af internettet, der stadig mangler at præsentere et helstøbt alternativ.

Hvorfor har tv klaret sig så godt trods de nye digitale vinde, og hvad venter forude? Her er nogle af svarene delt op i to områder, distribution og indhold.

Distribution: TV er stadig den første skærm

Mange hjem er efterhånden befolket med en hel stribe skærme, fra smartphone over tablet til laptop, men tv-skærmen er fortsat det foretrukne vindue, når der skal konsumeres levende billeder.

Flere unge vænner sig til at se tv via laptop eller tablet, men indtil videre markerer disse apparater og smartphones mest som skærm nummer to. Det er blevet stadig mere almindeligt at sidde med en gadget i hænderne, mens der kigges tv.

Den anden skærm kan bruges separat til eksempelvis at checke nyheder, men også i samspil med tv-indholdet, som at følge Twitter-diskussionen af en live-udsendelse.

Internettet er ankommet til fladskærmen i form af smart-TV, men fænomenet er stadig i sin vorden og har endnu ikke bragt afgørende nyt fra cyberspace.

Det sker, når enten fladskærmsproducenterne eller en udefra kommende spiller som Google får held med en fælles platform.

Derimod har internettjenester som Netflix, der fik dansk premiere i oktober, allerede i dag rykket ved tv-oplevelsen. Her får man med et par fingerbevægelser adgang til et bibliotek af tv- og filmindhold for et fast og lavt månedligt beløb.

Hvis, og det er et betragteligt hvis, sådanne tjenester er i stand til at tilbyde tilstrækkeligt med interessant indhold, vil det ændre væsentligt på distributionsforholdene. I retning af et langt mere fragmenteret tv-marked, hvor alt er á la carte og at hente i skyen.

Indhold: TV har genopfundet sig selv

TV-mediet har været så heldigt/dygtigt, at der samtidig med internettets omsiggriben er sket en eksplosion i nyt og populært indhold.

Mediet har ganske enkelt været i sand til at genopfinde sig selv på indholdssiden, som det ikke har været muligt (?) inden for musik, aviser og bøger.

Tænk blot på hele reality-genren med lave produktionsomkostninger og enorme seertal. Eller tag bølgen af kvalitetsserier, der er væltet inden over tv-skærmen det sidste årti, som West Wing, Sopranos eller Mad Men.

TV er, måske presset/inspireret af internettet, blevet bedre til at segmentere og målrette indhold.

Vi ser i dag mindre mainstream-indhold, men derimod en tilsyneladende endeløs række af mere skræddersyede programmer, der tiltaler tilstrækkeligt mange til at kunne løbe rundt. Fra talentkonkurrencer over hundetræning til vampyrdramaer.

Den model medfører imidlertid også, at flere nu kan være med om at producere tv. På det amerikanske marked er kabelkanalen HBO blevet en indholdskæmpe takket være serier som Sopranos, og nu forsøger et internetfirma det samme. Den nye sæson af serien Arrested Development bliver produceret af Netflix, med succes.

TV vil også forandre sig i 2013, men tiltrækningskraften vil være uformindsket. Godt nytår.

 

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info