Luftrummets gadget-regler er en anakronisme

Af Sten Løck 8

Vi er efterhånden vant til at bruge vores gadgets overalt, selv på badeværelset, men der er stadig rum, hvor hvor vores mobile apparater bliver mødt med strenge restriktioner, som i fly.

Alle kender de mekanisk lydende formaninger om at slukke alt elektronisk udstyr under start og landing.

Som det er i dag, skal apparater med mobilsignaler være slukket under hele turen, mens gadgets uden signaler, som e-bogslæsere, må anvendes, når man er i luften.

Men sådan behøver det ikke at være, mener New York Times’ Nick Bilton, der har gjort det til en af sine kæpheste at hudflette de amerikanske luftfartsmyndigheder for deres fodslæbende holdning på dette område.

På det seneste har han fået opbakning fra senator (D) Claire McCaskill, der mener, at de nuværende ”… anakronistiske regler underminerer offentlighedens tillid.” Med andre ord, reglerne er så dumme, at de virker latterlige.

Konkret går diskussionen på, om man må have tændt for apparater som e-bogslæsere eller tablets under start og landing, forudsat de ikke afgiver noget mobilsignal. Men i princippet må diskussionen også gælde mobiltelefoner sat på Flytilstand.

Er der belæg for at forbyde passagerer brugen af elektronisk udstyr, og hvad kan gøres bedre?

Det faktuelle grundlag for de nuværende regler er tyndt. Der er ingen beviser for, at en passagers elektronik har påvirket flyets funktionsevne og dermed skabt problemer eller styrt.

Argumentationen går på, at man ikke med sikkerhed kan vide, at det ikke vil ske. Men det er langt fra godt nok, lyder kritikken.

Dog er det ikke kun selve elektronikken, myndighederne frygter. Et andet argument er, at disse ofte hårde genstande i tilfælde af turbulens eller styrt vil flyve rundt i kabinen og skade andre passagerer. Ja, men det gælder vel også for alle mulige andre genstande, som bøger?

Endelig hører man lejlighedsvis, at apparaterne skal være slukkede for ikke at aflede passagererens opmærksomhed. Hvilket imidlertid også fint lader sig gøre med ikke-elektroniske aktiviteter som avislæsning eller snak med sidepassageren.

Luftfartsmyndighederne står således med en dårlig sag, eller gør de?

Der er ingen tvivl om, at myndighederne, i dette tilfælde de amerikanske, har været for tilbagelænede.

Man kan ikke for bestandig afvise forbrugerelektronik med henvisning til en ikke påvist risiko.

Samtidig må man imidlertid også erkende, at det er en stor opgave at gå i gang med, hvilket nok forklarer en del af fodslæberiet. Vi taler om en global koordinering mellem myndigheder, flyselskaber, flyproducenter og elektronikfirmaer.

Der skal udarbejdes standarder, lige som der formentlig skal være en testprocedure for nye produkter. Reglerne skal tage højde for et umanerligt stort antal gadgets, og der dukker hele tiden nye op.

Det er i hvert fald sikkert, at problemstillingen ikke forsvinder. Mobile gadgets udgør en stadig vigtigere del af hverdagens beklædning og gøremål, hvorfor også flybranchen må opdatere sine synspunkter.

Hvad siger din rejseerfaring og/eller teknologividen? Giver reglerne  mening?

 

8 kommentarer RSS

  1. Af P Å

    -

    Reglerne giver ingen mening. Det ved flypersonalet i de fleste tilfælde dog også godt – især på SAS får jeg ofte lov til at sidde med mobilen tændt og høre musik f.eks., både under start og landing. Der er dog visse stewardesser der er mere emsige/regelrette end andre.

  2. Af Christain Danielsen

    -

    Reglerne giver mening! Som pilot har jeg søgt efter bare en vindenskablig undersøgelse der kan påvise at mobil signaler ikke kan påvirke flyets instrumenter – jeg kan ikke finde nogen!
    Et´ signal vil ikke påvirke noget, men hvis 380 passageres signaler er samlet et sted, kan det ikke påvises at det ikke vil påvirke instrumenterne – tør du som passager tage chancen?

  3. Af P Å

    -

    Christain: Ja det tør jeg godt.

    Kan du finde nogen undersøgelser der dokumenterer at pierceringer i højre øreflip ikke har nogen effekt på flyets instrumenter – tør du tage chancen på det ikke har?
    Dårligt argument.

    Mythbusters har lavet en undersøgelse, og påviste at det ingen gang har på jorden.

  4. Af Morten Lynge

    -

    “Der er ingen beviser for, at en passagers elektronik har påvirket flyets funktionsevne og dermed skabt problemer eller styrt.”

    Det er heller ikke det der er grunden til forbuddet… Faren er ikke at dimserne får flyet til at falde ned, men at radio-forstyrrelser fra dem forstyrrer vital kommunikation.

    Vi har alle hørt lyden af en mobiltelefon der påvirker en højttaler eller radio. Det samme kan ske i et fly hvor antennen normalt sidder ca. midt ovenpå kabinen.
    Når flyet er i luften er det ikke det store problem, så der kan man godt risikere at det sker. Det er nemlig tid til at gentage beskeder fra luftkontrollen.
    Det er noget HELT andet under start og landing. Der er flyet i et meget aktivt luftrum, og det sidste man ønsker er at piloten skal sige ‘gentag venligst’ når luftkontrollen advarer mod at han er på kollisionskurs med et andet fly.

    I dag er der sendere i de allerfleste elektroniske dimser, så for at være sikker forbyder man dem alle under start og landing. DU ved måske at din e-bog ikke har en sender (findes de?), eller at din telefon er i flight-mode, men det kan stewardesserne ikke vide eller se, og der er nok idioter i verden der blæser på regler bare fordi de kan.

    So jo, der ER en påvist risiko, og der ER en god grund til at forbyde elektronik under start og landing!

  5. Af Christian M. Verholt

    -

    Du ved åbenbart ikke hvad du taler /skriver om – og det drejer sig om sikkerhed for mange mennesker !!
    Standarder for udstyr tager ikke forhold i en flyvemaskine med i deres grænseværdier men regner typisk med 10m afstand til al anden elektronik.
    mvh
    Christian
    Tidligere ansvarlig for standarder i Danmark om elektriske forstyrrelserog ansat hos Dansk Standard

  6. Af Peter Levring

    -

    Bottomline – why fix something that ain’t broke.

    Det fedeste ved at flyve er ikke maden, saederne, betjeningen eller noget af det andet, men muligheden for at slukke det hele og faa lidt stilhed. Hvis gadgets og telefoner bliver tilladt skal jeg jo til at koebe noise-cancelling beats for at faa ro…. det er der jo ingen logik i!

  7. Af MKate

    -

    ???? ?? ????, ??? ? ???????…

  8. Af Nicolaj Nielsen

    -

    Har snakket med meget “fly-personale” igennem mine mange rejser – hvor af en stor del havde set mange tilfælde, som afviste alle påstande. Sågar en der de sidste 5 år, altid havde en tændt telefon med sig.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info