IT er for alle, så hvad skal IT-afdelingen lave?

Af Sten Løck 0

Demokratiseringen af IT. Det lyder vidtløftigt og som en af de trends, man kan blive ved at snakke om.

Men der er noget om snakken i disse år, er mit indtryk efter på det seneste at have skrevet en række artikler for Berlingske Business om IT på arbejdspladsen.

Hvor IT tidligere var en højt specialiseret disciplin, der stod og faldt med IT-afdelingens dekreter og kompetencer, er det i dag en langt mere udbredt affære, hvor ingen længere synes at have patent på viden og brug.

Her er nogle af tendenserne.

IT-budgetterne flytter ud i forretningsenhederne. Gartner vakte opsigt sidste år opsigt ved at forudsige, at i 2017 ville marketingdirektøren have et større IT-budget end selve IT-afdelingen. Fordi marketingafdelingen bruger stadig flere IT-værktøjer, specielt til analyse.

Den forudsigelse holder stadig og bliver underbygget af en række leverandører, som for længst er begyndt at dyrke marketingfunktionen som et selvstændigt marked.

Finansdirektøren har allerede i en del år været involveret i indkøb og brug af IT, nu følger marketing altså efter. Næste forretningsområde med et stort selvstændigt IT-engagement kan blive HR-afdelingen.

Værktøjer for alle. For at få fuldt udbytte af IT-værktøjer bliver det stadig mere almindeligt at involvere mange medarbejdere i virksomheden.

Det gælder eksempelvis et område som Business Intelligence (BI), der oprindeligt var forbeholdt nogle få talknusere. I dag arbejder mange virksomheder på at få BI udbredt til store dele af organisationen for bedre at udnytte den akkumulerede viden.

For eksempel har Microsoft integreret BI-elementer i de nyeste versioner af Excel for at alle medarbejdere skal have adgang til et sådant værktøj.

BYOD, Bring Your Own Device. Som en udløber af consumerization, hvor tyngdepunktet for den teknologiske udvikling flytter fra arbejdspladsen til forbrugersfæren, er medarbejderen i stigende grad med til at bestemme typer af IT-udstyr.

Det kan ske ved, at medarbejderen medbringer egne værktøjer som smartphones eller selv vælger programmer og løsninger til arbejdsbrug, for eksempel kommunikation via Skype eller Facebook.

Direkte fra skyen. Cloud computing vinder frem i disse år og er med til at skubbe til demokratiseringen af IT, fordi medarbejderne kan hente og bruge løsninger direkte fra skyen, uden om IT-afdelingen. Hvorfor bruge virksomhedens komplekse intranet, når man har Dropbox?

Disse tendenser stiller krav til IT-afdelingen, hvis traditionelle opgave har været at levere infrastruktur og drift. Nu skal man til at manøvrere i et univers, hvor kompetencer og budgetter er langt mere spredt.

IT-afdelingen skal i højere grad blive konsulent og sparringspartner for den enkelte forretningsenhed. Ellers har man ikke længere IT som resortområde, men blot infrastruktur hvilket ikke er meget i en tid med cloud computing.

PS. Ovenstående handler om trends, og en sådan demokratisering er bestemt endnu ikke blevet til virkelighed på mange arbejdspladser. Det fik jeg bekræftet, da en ven fortalte mig, hvordan det på hans (offentlige) arbejdsplads tog tre uger at få et nyt login til systemet. I mellemtiden måtte man låne logins fra de øvrige medarbejdere. Og det var blot toppen af isbjerget.

 

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info