TV-industrien snart moden til overtagelse

Af Sten Løck 0

Husalteret er stadig den vigtigste gadget for de fleste, men TV-industrien, den globale samling af elektronikproducenter som Samsung og Sony, er lidet innovativ, og det kommer til at koste.

Jeg blev for nylig mindet om dette faktum af to vidt forskellige kilder, der begge forholdt sig til nogle af TV-industriens seneste påfund til at stimulere efterspørgslen.

Flatpanels.dk, en af de fremmeste kendere af skærmuniverset, bragte en længere analyse af buede skærme, et af de helt store udstillingsnumre på CES, den store elektronikmesse i januar i Las Vegas.

Men buede skærme, som naturligvis ville kræve købet af et nyt apparat, er en marketing-gimmick af værste skuffe, lyder konklusionen fra Flatpanels. Fordi buede skærme mestendels vil betyde en forværring af TV-oplevelsen.

En anden gimmick, som i løbet af de senere år har skullet give industrien vind i sejlene, er 3D.

Men i dag bliver seerne ligefrem opfordret til at fravælge 3D, som Nicholas Bro gjorde i Filmselskabets anmeldelse af ‘Captain America: The Winter Soldier.’ 3D gør ikke filmen mere livagtig, men uoverskuelig og forfladigende.

TV-industrien har ondt i innovationen 2 steder.

For det første er der for mange vildskud i bestræbelserne på at introducere nye skærmteknologier. Industrien forsøger at klemme nye kunstige generationer ind mellem de reelle for at sælge flere apparater. I virkeligheden kan de fleste ejere af HD-TV formentlig vente til 4K, før der skal købes nyt apparat.

For det andet fokuserer industrien alt for meget på ovenstående, skærmteknologi, og forsømmer dermed andre åbenlyse områder med plads til forbedring. Mine yndlingseksempler er software og fjernbetjening.

Software er grundstenen i mange af de digitale forandringer, vi har været vidne til. Ja, hardwaren skal være effektiv og attraktiv, men det er softwaren, som skaber oplevelserne. Det er derfor, Apple ikke kun laver hardware og derfor, Microsoft har overlevet og lukreret på adskillige generationer af hardwareproducenter.

Det faktum synes ikke at være gået op for TV-industrien. I hvert fald har de i den grad forsømt softwaremulighederne inden for brugermenuer, programguides og andet.

Vi er blevet spist af med afsenderorienterede menusystemer, der kun var marginalt mere oplysende end den medfølgende brugervejledning på 8 sprog. I de senere år er situationen forbedret med internettet og Smart TV, men det synes mere internettets fortjeneste.

De første versioner af Smart TV var ubehjælpsomme og viste en hardwarekultur, der pludselig skulle tænke seriøst i software.

I samme ånd forsøger mange af TV-producenterne nu at promovere hver deres platform til Smart TV, selv om al erfaring viser, at det bliver et ikke-proprietært system, der vil ende som de facto standard. Som Android på smartphone-platformen. Den eneste producent, som har en reel chance på platformsfronten, er Samsung.

Mit andet eksempel er fjernbetjeningen, lidt den samme historie som software. I lang tid har man forsømt en åbenlys mulighed for en bedre brugeroplevelse, og først for nylig er der kommet lidt skred i udviklingen.

Jeg har aldrig forstået, hvorfor en fjernbetjening skal have +30 knapper, når jeg 90 procent af tiden gør brug af højst 10. Dertil kommer, at mange af de knapper, producenten har fundet relevant at inkludere på fjernbetjeningen, ikke giver nogen mening. Hvad betyder STTL, N eller et af de mærkelige tegn på knapperne?

Konsekvenserne af denne innovationsmangel på så vigtige fronter har hidtil ikke været omvæltende, fordi branchen agerer og reagerer mere eller mindre i flok, det er en branchekultur.

Truslen kommer, når den teknologiske udvikling tillader nye spillere, og det er netop tilfældet i de kommende år, hvor en platform for internetbaseret TV materialiserer sig.

Her vil Google, Apple og måske endda Facebook sætte afgørende stød ind, og TV-industrien bliver nødt til at have andet i posen end 3D og buede skærme.

Fokus vil flytte fra den enkelte platform, som TV-skærmen, til skyen og økosystemet, hvor en ny verden af indholdsproducenter melder sig på banen.

Udviklingen vil ikke foregår over night, den vil tværtimod gå langsommere end på eksempelvis smartphonemarkedet. Blandt andet fordi TV-universet er en kompleks størrelse med sammenfiltrede rettigheder på indholdssiden og små marginaler på hardwarefronten.

Ikke desto mindre er den manglende innovationsevne i TV-industrien et tydeligt tegn på, at der er plads til andet og mere. Forhåbentlig kommer overtagelsen snart.

Skriv kommentar

Kun fornavn og efternavn bliver vist i forbindelse med kommentaren. Dog skal alle felter med * (stjerne) udfyldes

Læs vilkår for kommentarer og debat på Berlingske Tidendes websites

RETNINGSLINJER

Berlingske ønsker at sikre, at debatten på b.dk føres i en ordentlig tone, som gør det inspirerende og udfordrende for alle at bidrage og deltage. Vi efterlyser gerne klare, skarpe, holdningsmæssige stærke indlæg med stor bredde og mangfoldighed og kritisk blik på sagen. Men vi accepterer ikke indlæg, som er åbenlyst injurierende, racistiske, personligt nedgørende. Sådanne indlæg vil fremover blive slettet. Det samme gælder indlæg, der ikke er forsynet med fuldt og korrekt navn på afsenderen, men som indeholder forkortede navne, opdigtede eller falske navne.

Vi opfordrer samtidig alle debattører til at gøre redaktionen opmærksom på indlæg, som ikke overholder disse retningslinjer.

Redaktionen

Yderligere info