Bowie, den omnipotente innovator

Dette er ikke er forkvaklet forsøg på at snige en fritidsinteresse (musik) ind i en faglig sammenhæng.

Jeg har nemlig meget lidt forstand på musik, kunst for den sags skyld. Men jeg kan værdsætte genier, og et sådant var David Bowie.

Det mest slående er mandens omnipotens. Lige meget hvor han har været, er der ikke kun indtryk, men forandring. Hans bidrag til murens fald er allerede legendarisk, mindre kendt er nok hans rolle i den japanske fredsproces.

Alle kan få noget ud af David Bowie. Også erhvervslivet. Det ligger lige for. Virksomhedernes største udfordring er forandring, tilvejebragt af eksponientielt udviklende teknologier.

David Bowie var og er personificeringen af forandring. Her var klicheen ægte: For ham var det virkelig rejsen, ikke destinationen. Det er netop dette mindset, virksomheder, det vil sige mennesker, kæmper med i dag. Det er ekstremt vanskeligt at se virkeligheden i øjnene: Forandring er den eneste konstant, endnu en sand kliche.

En anden læresætning fra Bowies bog er opgøret med den allestedsnærværende nulfejlskultur. Langt fra alt, hvad han begik, var successer, i hvert fald ikke i en øjeblikkelig eller traditionel forstand. Det blev registreret og bearbejdet, men heller ikke mere. Det var en del af processen. En del af livet.

Danske virksomheder gør det modsatte. Det nye må helst ikke stikke for meget ud, det giver kun problemer. Det bedste er at lade de andre forsøge sig, vi venter lidt.

Bowie var også en mester i strategi. Fordi strategi handler om fremsyn og navigation. David Bowie så trends længe før andre, favnede og videreudviklede dem. Et sådant forehavende er nok for meget forlangt af den enkelte virksomhed, men evnen til at hæve sig op over dagligdagen og læse verden er en uvurderlig kvalitet.

Oppe i det luftlag vil virksomheden i dag hurtigt kunne se, at det handler om data. Det er det 21. århundredes grundstof, og enhver virksomhed skal starte høsten og forarbejdningen med det samme.

Mester-kamæleonen var selvsagt også en ekspert i branding. Hans liv var en tour de force ikke kun i brands, men hele universer. Brand-ikoner som Madonna og Lady Gaga ville ikke have eksisteret uden Bowies pionerarbejde. Perception is reality. Ingen fangede det bedre end Bowie, og han gjorde det, kun genier kan, han fik det til at se let ud.

Når virksomheder i dag taler om digitale kunderejser, omnichannel og content marketing, tænker jeg, at de kunne få rigtig meget ud af at lytte – og se – lidt Bowie.

Og, ja. Bowie havde også en hel del med teknologi at gøre. MIT kalder ham en “technological visionary,” blandt andet fordi multikunstneren helt tilbage i 1996 lancerede sange online. “Music itself is going to become like running water og electricity” fortalte han New York Times, vel at mærke i 2002.

David Bowie var også en innovator på finansmarkedet med Bowie Bonds, hvor fans kunne investere i fremtidige royalties.

Eksemplerne og inspirationerne er legio, også for erhvervslivet.

Til sidst. Jeg ønsker ikke på nogen måde at forfladige Bowies geni ved at bruge ham i en simpel management-sammenhæng. Men er det ikke, hvad kunst handler om? At stille spørgsmål? Til alle?

Ground Control to Major Tom: I hope you concur. Safe travel. Thanks for stopping by.

 

 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *