Netværk slår medie: Twitter blev aldrig mere end et pip

Da jeg fik bogen ”Tjen på Twitter” til anmeldelse for syv år siden, undrede det mig, at titlen ikke inkluderede ordet ‘penge.’ Men i dag står det lysende klart, at Twitter ikke har meget af omsættelig værdi, i hvert fald ikke på Wall Street.

Økonomisk uformåen

Aktie faldt endnu en gang oven på et skuffende kvartalsresultat, mens hovedkonkurrenten Facebook efterfølgende leverede tal i en anden farve og størrelse. Annoncørerne strømmer til Mark Zuckerbergs platform, med smarthphones og video-content som bannerførere.

Facebook er ikke uden grund det eneste sociale netværk, der er medlem af Silicon Valleys magtkvartet ”The Gang of Four” sammen med Google, Apple og Amazon.

Twitter har derimod ikke magtet transformationen fra legeplads til forretning og bliver aldrig mere end en appendiks i internetøkonomien med de store tals lov. Markedspositionen er fortsat habil takket været over over 300 millioner brugere, men pengene mangler.

Populær taber

Pudsigt nok er denne økonomiske uformåen samtidig en central del af Twitters raison d’être. Kernekunderne, den såkaldte Twitterati, værdsætter den tilforladelige, ikke-så-kommercielle konstruktion, som Twitter er sammenlignet med opportunistiske Facebook.

Selvsamme brugere har derfor også reageret prompte, når Twitter prøvede nye annonceløsninger. Aktuelt koketterer man med at udvide tekstmængden fra det aktuelle limit på 140 tegn (som blev fastsat i en sms-tid), men det er en delikat balancegang.

Netværk slår medie

Twitter har også forsøgt sig med andre parametre for at få flere kunder i butikken. Fornylig ændrede virksomheden sin status i App Store fra ’sociale netværk’ til ‘nyheder.’ I førstnævnte kategori var man kun nummer 5 efter Facebook, Instagram, etc., men på den nye liste er Twitter nummer 1.

Med dette træk bekræfter Twitter, hvad historien allerede har vist. Twitter er ikke et socialt netværk, dårligt nok en forretningsmodel. Det er et medie med alle de udfordringer det indebærer, herunder strømmen af annoncekroner til de to store: Facebook og Google.

Trumps Twitter

Twitteratien vil formentlig indvende, at en så finansielt betonet, grænsende til kynisk vurdering ikke yder Twitter retfærdighed. Det er meget mere end blot en pengemaskine, det er et vindue til verden, også videre.

Men den økonomiske målestok er ikke arbitrær. Det er, hvad virksomhedens ledelse og aktionærer tyr til som den primære parameter for performance.

Desuden gør manglende økonomisk formåen ikke nødvendigvis Twitter til et progressivt alternativ til pengemaskinen Facebook.

Historiens mest succesrige Twitter-bruger er Donald Trump, hvis tweets har været rygraden i en kampagne, der er bekymrende tæt på Det Hvide Hus: ”I am the Ernest Hemingway of 140 characters.”

Twitter giver penge og magt, bare ikke til Twitter.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *