Menneskelige Hillary misforstår teknologi og betaler prisen

Tag teknologi alvorligt. Det lyder åbenlyst, men mange af os bruger stadig løs af digitaliseringens overflødighedshorn i uforsigtig begejstring. Vi sætter nemhed over sikkerhed.

Tag blot Hillary Clinton, der regelmæssigt har brugt netop udtrykket ”convenience” som undskyldning for hendes bastante problemer med email. Skandalen bruges af hendes politiske modstandere til at befæste indtrykket af en kynisk manipulerende magtspiller.

Imponerende ukendskab

Men i virkeligheden er hendes brøde i denne sammenhæng af en helt anden menneskelig karakter.

Hillary Clinton tænkte kortsigtet og handlede uovervejet. Dermed begik hun de samme fejl med teknologi, som ledere og medarbejdere verden gør sig skyldige i hver dag.

Som leder har hun undervurderet teknologi ved udelukkende at betragte it som en del af værktøjskassen, ikke som drivkraft til forandring. Hun har demonstreret et imponerende ukendskab til alt teknologisk.

Gennem sine fire år i State Department nåede udenrigministeren at have gang i 13 mobiltelefoner og fem iPads. En række af dem kunne ikke forefindes, da FBI spurgte.

På en pressekonference blev hun spurgt om sikkerhedsprocedurer som at slette (wipe) data fra hendes private mailserver. Hendes kokette svar: ”Like with a cloth?”

Da hun annoncerede sin ankomst på Snapchat, lød det, som var det var første gang, hun havde hørt om det sociale netværk.

Disse og mange andre beretninger tegner billedet af et menneske med om ikke berøringsangst så i hvert fald forvirring og utilpashed, når det kommer til teknologi.

Derfor betragter Hillary Clinton heller ikke it som et spørgsmål om ledelse. I State Department uddelegerede hun alt, der lugtede af teknik og nøjedes med ukritisk at høste frugterne af teknologiens formåen.

Extremely careless

Denne mangel på ledelsesmæssig indsigt har i sig selv imidlertid ikke været fatalt for Hillary Clinton. Samme konservatisme findes hos mange topledere, specielt af en ældre årgang.

Hendes afgørende fejl var skødesløsheden. Hun glemte it-sikkerheden i et sådant omfang, at FBI kaldte hendes email-vaner ”extremely careless.”

Igen er det noget, vi alle er skyldige i. Hvem opfører sig sikkert i cyberspace? Vi har alle klikket uden tænke nærmere over det, og mange gange er vi ikke en gang klar over, om det er farligt eller ej.

Det samme skete for Hillary Clinton. Hun havde ikke tid til lange procedurebriefinger om mailklassifikationer på tværs af netværk og resortområder. Samtidig var der ikke nogen reel præcedens i ministeriet, da teknologien rykkede så hurtigt. Og det gik jo meget godt, på det tidspunkt.

Historien om præsidentkandidatens email er på en måde således yderst banal. Det gik lidt for stærkt, og ting blev overset. Men Hillary Clintons situation er alt andet end banal, og hun har klikket sig til et historisk lavpunkt i troværdighed.

Mere end nogensinde fremstår Hillary Clinton som kold og kalkulerende. Men i virkeligheden var hun bare menneskelig.

 

One response to “Menneskelige Hillary misforstår teknologi og betaler prisen

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *