Brænd skibene og bliv digitalt transformeret

Digital transformation er tidens løsen, men det en vanskelig øvelse selv for de bedste. Tag blot to af Silicon Valleys ældste og mest ikoniske virksomheder, Intel og HP.

Intel er synonym med computerchippen, der startede og fortsat driver den teknologiske revolution. Hewlett & Packard er den ultimative ingeniørvirksomhed med en imponerende samling opfindelser, fra printere til computere.

Lavere end landbrug

Men i dag sakker de begge agterud. De har fejlet på den vigtigste parameter, innovation. Som målt på deres ExQ Score. Det er en værdi konstrueret i bogen Exponential Organizations af Salim Ismail, en af grundlæggerne af det berømte Singularity University.

ExQ angiver virksomhedernes konkurrenceevne målt i innovation, især hastighed og effekt. Derfor er det heller ikke overraskende, at top-ti næsten udelukkende er besat af tech-virksomheder med Google, Amazon og Apple på de tre første pladser.

De lavest to lavest placerede virksomheder fra teknologiens verden er Intel og HP som henholdsvis nummer 57 og 53. Lavere placeret end detailkæden Target og John Deeres landbrugsmaskiner.

En dårlig innovationsscore er ikke nogen dødsdom, men aktiekurs og markedsandele taler samme sprog. De er bagud.

Missede mobilen

Forklaringen på de to virksomheders innovationsvanskeligheder er næsten allerede klassisk i den digitale økonomi: Timing. Hvis du ikke hopper med på den rigtige bølge på det rigtige tidspunkt, er muligheden forpasset.

Det lyder enkelt, men involverer i virkeligheden svære dilemmaer og brutale valg. Fordi virksomheden er nødt til at svigte kerneforretningen til fordel for de nye muligheder. I både HP og Intels tilfælde havde man svært ved at slippe pc-platformen, da den mobile begyndte at tage over.

HP købte Compaq for at sætte sig på pc-markedet, få år før det toppede. Samtidig forsømte man det fremadstormende mobilunivers efter at have haft en førende position på PDA-markedet – HP solgte iPaqs, længe før iPod og iPhone kom på banen.

Intel tænkte også for meget pc, mens udviklingen pegede på mobiltelefoner, der krævede en ny chip med andre egenskaber. Chipgiganten kunne ikke følge med, fordi en stor del af udviklingsressourcerne stadig var øremærket den bestående forretning.

Siden har begge virksomheder søgt efter nye ben at stå på, men det virker flakkende og mere eksperimenterende end innovativt. De har stadig svært ved at slippe det gamle og komme op i gear sammenlignet med nye spillere som Amazon, Salesforce og ARM.

Burn the Boats

Problemstillingen er som nævnt klassisk og gælder i mange sammenhænge. Den erhvervsdrevne læser vil måske endda tænke, at det er set før. Det hedder kannibalisering – du udkonkurrerer dig selv, før andre gør det. 

Men i en digital tid med eksponentiel udvikling er hastighed afgørende. Der er stor forskel på den regulære form for kannibalisering med inkrementelle ændringer over adskillige år og så den abrupte, brutale æden-sig-selv, som digitaliseringen fordrer.

Sådanne forandringer kræver vilje, mod og held. Derfor kæmper mange ledere forgæves, fordi organisationen instinktivt stritter imod.

Kannibalisering er en af mange metaforer for dette problem, men min favorit: Brænd skibene. Det er en klassisk taktik tilskrevet nogle af historiens største og mest målrettede hærførere, herunder Alexander den Store, vikingerne samt ikke mindst Hernán Cortés. De brændte deres skibe, så tropperne ikke havde noget andet valg end blive i den nye verden og kæmpe for livet. Som startups.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *