Klodernes kamp: Lev med Google eller flyt til Facebook

Airbnb skal være meget mere end en markedsplads for boliger. Om fem år vil det være den totale rejseoplevelse, fortalte CEO Brian Chesky forleden. Transport og fødevarer er nogle af de nye forretningsområder, hvor boligtjenesten kommer i konkurrence med alt fra Uber til Amazon.

Pengene skal komme senere

Visionen kan synes storslået, men i virkeligheden er det samme strategi, de fleste succesrige tech-virksomheder lever efter. Når først der er slået hul i markedet, og virksomheden har nået en kritisk masse af brugere, er der to målsætninger:

1. Konsolidere og udbygge brugermassen.

2. Monetization, tjene penge på brugerne.

Det er forventningerne til massiv monetization på et senere tidspunkt, der får værdien på virksomheder som Airbnb til at nå astronomiske højder. Ikke den aktuelle situation.

Der er en grænse for, hvor meget Airbnb kan tjene på boliger, og derfor er det logisk at udvide produktpaletten med ydelser, der komplementerer de eksisterende forretningsområder.

Vi ser samme strategi hos mange andre spillere. Nogle af Airbnbs konkurrenter inden for rejser og oplevelser, Yelp og Tripadvisor, tænker ligeledes i ekspansion. Uber er begyndt at transportere varer, nu da man alligevel flytter personer rundt. LinkedIn tjener penge på konsulentydelser udviklet på baggrund af data fra 450 millioner brugere.

Google og Facebook vil være der hele tiden

Strategierne findes også på et mere grandiost, men ikke nødvendigvis mindre realistisk plan. Google vil være din uundværlige virtuelle hjælper, uanset anledning, tid og sted. Søgemaskinen er allerede at finde på en række platforme ud over computer/smartphone, som biler og boliger. Produktet er både enkelt og ekstremt virkningsfuldt: personaliseret information.

Facebook går ligeledes efter posten som konstant følgesvend. Det skal ikke være nødvendigt at forlade Facebook-universet. Uanset om det er socialt, arbejde eller noget tredje, kan du få, hvad du ønsker i Zuckerbergs verden. Selv om du i dag befinder dig på andre hjemmesider, følger Facebook med. En dag skal det hele være Facebook, mens resten af internettet er reduceret til anonyme underleverandører.

Begge giganter mener det alvorligt, hvorfor de med vekslende held har investeret store summer i infrastruktur – for eksempel Google i fibernet og Facebook i et indisk internet. Deres verdener skal være selvkørende og ikke afhængige af nogen, heller ikke  teleindustrien.

Et spørgsmål om liv

Udviklingen giver god mening til et vist punkt. Convenience er en vigtig faktor, og for forbrugeren er alting nemmere med en samlet leverandør. Vi bruger heller ikke tre forskellige styresystemer.

Men snart handler det ikke om valg af styresystem, men livsstil. Økosystemer som Googles bliver så omsiggribende, at kunde-leverandør vil være både intimt og komplekst. Det er imidlertid et skævt forhold, hvor leverandøren har de fleste og bedste kort på hånden.

Du betaler ikke noget for Googles ydelser, og derfor er det også begrænset, hvad du kan forvente af rettigheder retur.

Du kan forlade Google, men det er nemmere sagt end gjort. Og hvad hvis det eneste alternativ er Facebook?

One response to “Klodernes kamp: Lev med Google eller flyt til Facebook

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *