Ny norsk papirkopi er en rigtig dårlig idé

Når en startup fejler, skyldes det som regel ikke ideen, men derimod eksekveringen. Det er sjældent at se en dårlig idé at nå helt ud til markedet på kompetent vis.

Det er ikke desto mindre tilfældet med den norske opfindelse reMarkable (RM). Det er en tablet á la iPad og så alligevel ikke, fordi RM vil placere mellem iPad og gammeldags papir. Det er nyt stykke hardware, hvor brugeren kan læse, skrive og tegne på skærmen, som var det papir.

Rationalet er simplicitet og fordybelse. I den digitale verden bliver vi tæppebombet med emails, tweets og opdateringer, hvorfor vi har brug for papirets velkendte dybe ro. Ergo RM.

It’s the software, stupid

Det er en rigtig dårlig idé. RM kører på et Linux-system og kan derfor ikke bruges med tjenester som Google og Dropbox. Der er ingen webbrowsing eller email-funktionalitet. Softwaren er ikke en gang i stand til at genkende håndskrift, som det er muligt på iPad.

Det primære, eneste selling point synes således at være en skærm, der simulerer papir. Men hvad nytter det, når det ikke kan kommunikeres? Hvad skal jeg læse, når mine e-bøger ikke passer med RM’s eksotiske styestystem Codex?

Mennesker, kunder vil have færrest mulige devices at håndtere. Det er den enkle realitet. Hvorfor have to tablets, når værditilvæksten for nummer to er marginal?

Hardware er risky business

Det bemærkelsesværdige er, at investorer tilsyneladende har troet på ideen med ny hardware.

Allerede for 10 år siden var det risky business at satse på succes med hardware i en digital verden, hvor det handler om content og økosystemer.

Det var hangen til hardware, der var årsagen til Nokias fald. Fordums hardware-giganter som HP og Dell søger i dag desperat efter nye forretningsområder.

Omvendt er en af det 21. århundredes største tech-successer, Netflix, baseret på fravalget af hardware. Streamingtjenesten kommer uden boks, men findes på alle hardwareplatforme. Hvem pusher bokse i dag? YouSee, det siger det hele.

Derfor er det mere end vanskeligt at introducere et nyt hardware-produkt på et software-intensivt marked. I starten af 2016 lancerede danske ID2ME en ny smartphone. Det er et habilt produkt udviklet af erfarne folk, men markedet er fyldt med volumenspillere som Samsung og Huawei.

Derfor skal der noget helt særligt til for at bryde igennem, herunder momentum og det er ikke sket. To måneder efter lanceringen bliv prisen reduceret med 25 procent, og mindre end et år efter lanceringen er produktet historie.

Skandinavisk arrogance

Hvorfor så et nyt produkt som RM? Arrogance. Præsentationen af RM minder mig om B&Os smartphone, hvor jeg overværede den stort anlagte lancering for syv år siden i Berlin. Det var et glimrende stykke hardware, men selv uden den sædvanlige B&O-akilleshæl, prisen, haltede produktet gevaldigt. Der var ikke tænkt på softwaren.

Jeg interviewede B&Os daværende CEO og spurgte til målgruppen for det eksotiske stykke hardware. Arkitekter var oplagt, lød svaret. Det er bare ikke nok i et volumenspil at satse på små, grænsende til imagnære markeder. Det lærte B&O og ID2ME, det samme vil overgå RM.

Ideer er der nok af, det handler eksekvering,” fortalte en succesrig iværksætter mig tidligere på året. Derfor: Start ikke med en dårlig idé.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *