Detailhandlens fremtid er på fire hjul

Detailhandlen bløder lige nu, og forude venter endnu større omvæltninger.

I årevis har brancheorganisationer og erhvervsfolk peget på et åbenlyst problem for dem: Graden af nethandel stiger konstant, og med den ryger en stadig større del af de danske forbrugeres penge udenlands, i lommerne på giganter som Zalando og Amazon.

Europæisk udskilningsløb

Udfordringen er lige så klassisk økonomisk, som den er vanskelig: Stordriftsfordele. Amazon kan i sagens natur tilbyde bedre vilkår, herunder lavere priser, end de mindre konkurrenter. Det forhindrer dog ikke konkurrenterne i at tage kampen om med Amazon i, hvad der reelt er et udskilningsløb. Kun et fåtal af de 50 største netbutikker i Europa har sorte tal. Lige nu gælder kampen kunder og markedsandele. Når støvet har lagt sig, og der er et par giganter tilbage, er det tid til at tjene kassen.

Men det er i virkeligheden kun indledningen til den store nedsmeltning, der vil finde sted i de kommende år, i hvert fald hvis man skuer mod udviklingen på den anden side af Atlanten. Her har detailhandlen ikke samme problem med overvældende udenlandsk konkurrence, men alligevel har 2017 indtil videre været et blodbad for brick-and-mortar i USA.

Eksistentiel nedtur i det amerikanske

Der har allerede været flere lukninger i år end i hele 2016, og hæderkronede navne som Macy’s og J.C. Penney nedlægger hundredvis af butikker i disse måneder. Det er en reel nedsmeltning, skrev Derek Thompson fornylig i en glimrende artikel i The Atlantic.

Nedturen af eksistentielle dimensioner skyldes vel at mærke ikke den amerikanske økonomi, der har vist vækst i de sidste otte år. Problemet er, forbrugerne bliver ved med at ændre sig godt hjulpet af teknologien.

Den mest afgørende faktor er stadig nethandlen, der fortsætter med at vokse og i de sidste par år har fået en ekstra saltvandsindsprøjtning med den mobile platform. Og det har følgevirkninger.

Malls mangler kritisk masser

Den amerikanske detailhandels templer, shopping malls, er hastigt ved at miste deres tiltrækningskraft som socialt og kommercielt samlingssted. Malls kræver en kritisk masse i både kunder og butikker, og den er nu væk mange steder, ergo de mange lukninger.

Forbrugerne fravælger detail og vælger at bruge deres penge på andre ting, som oplevelser. Rejsebranchen boomer, og i 2016 brugte amerikanerne for første gang flere penge på at spise ude end på supermarkedsindkøb.

Det er de hårde kendsgerninger i 2017, men den måske vigtigste erkendelse for detailhandlen er, at det ikke er slut. Teknologien vil fortsætte, og formentlig med endnu større hastighed.

Biler som butikker

Derek Thompson peger selv på førerløse biler som en større disruptor end smartphonen. Bilerne kunne være butik og logistik i samme enhed. Ingen grund til at leje sig ind på en gade eller i et storcenter, når man kan få en butik i konstant bevægelse?

Min egen forudsigelse på en lidt nærmere fremtid er, at teknologien vil dele den fysiske detailhandel i to: Der vil være de kapitalstærke superbutikker, hvor det fysiske og digitale konvergerer, og der vil være de små specialbutikker, der må satse på oplevelsen on location.

Stillestående butikker

Under alle omstændigheder er det på tide med noget røre i den danske detailhandel. Jeg købte en jakke i går i en butik. Bortset fra betalingsformen foregik det på præcis samme måde som for 10 år siden: Mangel på udvalg og service.

2 responses to “Detailhandlens fremtid er på fire hjul

  1. Hej Sten Løck.

    Det handler mere om et samfundsmønster, end det handler om teknologi.

    Vi kan starte allerede tilbage i 60’erne, hvor man fik leveret mælk ved hovededøren. Dengang blev det mere interessant at købe sin mælk i butikkerne, end at få leveret, det modsatte af hvad vi oplever i dag.

    Angående lukninger af butikker, har det jo altid stået på. De stærkeste overlever, og mig bekendt har der aldrig være flere butikker i Danmark / Verden end der er i dag. Samtidig oplever man også i USA, at det faktisk er blevet et kvalitetsstempel at købe tøj i fysiske butikker. Dette betyder ikke at internettet ikke vil tage en del af kagen, det vil de selvfølgelig, de er konkurrenter ligesom alle andre.

    At selvkørende biler skal kunne være butik og logistik, kan de i princippet godt, men vi er jo som mennesker indrettet med nysgerrighed, som skal indfries hos det enkelte menneske. Mennesker har brug for at komme ud at se, føle og mærke, derfor oplever man jo også flere supermarkeder, kvalitetsbutikker, møbelbutikker osv. have stor kundetilgang. Det er klart at nogle kæder vil lukke, men det handler mere om, at deres koncept og produkter ikke har fulgt med tiden.

    Hvis teknologi/internet vil overtage det meste af alt detailhandel, burde vi jo ingengang i dag have nogen butikker. – Første webshop startede jo allerede i 1994.

    Samtidig skal vi huske på, at der kommer flere mennesker på jorden, og vi får flere penge mellem hænderne, som også betyder mere omsætning til butikkerne.

  2. Hej Jesper og tak for kommentar. Der vil selvfølgelig stadig være butikker, men mønstret vil ændre markant, pga teknologi. En tredjedel af nethandlen går udenlands allerede i dag, og det har en historisk (negativ) indflydelse på den danske detailhandel, mener de selv.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *