Er e-bøger skriften på væggen for danske forfattere?

Det er en interessant diskussion forfatteren Leif Davidsen har startet med sin nylige kronik E-bøger – nej tak i Politiken. På flere niveauer.

For det første er det slående, hvor stor afstanden er mellem de danske tilstande og situationen på det amerikanske marked. På disse kanter diskuterer vi stadig e-bøger som en foreteelse i horisonten.

I USA sælger Amazon nu flere e-bøger end de fysiske af slagsen. Overgangen til den elektroniske bog er i fuld gang.

For andet er det en relevant diskussion, Leif Davidsen starter. Han er bekymret for forfatterstanden og det danske kulturliv, afdeling bøger. Fordi e-bøgers fremmarch vil presse priserne og dermed forfatternes indtjening.

Leif Davidsen har på sin vis en god pointe. Han sammenligner retteligt bogbranchens situation med musikken, som allerede har været gennem den digitale maskine.

Resultatet har været en markant omsætningsnedgang for pladebranchen, der har mistet sit faste greb i markedet, som man havde, da musikken stadig blev distribueret via fysiske medier.

Det er det samme, vi ser i avisbranchen. De tidligere meget høje indtrængningsbarrier er forsvundet, og nu kan de fleste være med. Det presser priserne i bund, helt ned til gratis.

Nu er udviklingen nået til bogbranchen. Forlagene og boghandlerne mister deres monopol på at udgive og sælge bøger. Det bliver et friere marked. Er der til ulempe for forfatterne?

Hvorfor være bange for en udvikling, hvor

  • det er billigere at fremstille og distribuere værket,
  • forfatteren ikke er begrænset til et bestemt format, bogen, men kan skrive i alle mulige længder, med andre ord produktudvikling,
  • forfatteren får adgang til et potentielt langt større marked, efterhånden som digitale værktøjer á la iPad og Kindle vinder frem?

Dertil kommer en oftest uoverset vinkel i diskussionen om e-bøger, miljø. Det sviner selvfølgelig at fremstille bøger, langt mere end hos den digitale kollega. Gør man ikke en indsats for kloden ved at skifte til e-bøger?

Men pengene vil blive mindre, spår Davidsen, og det har han formentlig ret i. Men kun inden for det eksisterende marked. Så må man produktudvikle, nye måder at formidle på. Sådan fungerer det i markedsøkonomien.

Eller gælder der andre regler, når vi taler forfattere og bøger?

Hvorfor i det mindste ikke prøve at tænke “out of the box” hos forfatterne og forlag? Prøve det der med innovation? Hvad har bogfolkene opfundet siden Gutenberg?

Hos Forfatterforeningen så man gerne noget innovation. Formanden Lotte Garbers mener eksempelvis, at det elektroniske medie giver nye muligheder for interaktion med brugeren/læseren.

Hvad mener du? Kunderne synes at have en masse at vinde med e-bøger, men hvad med forfatterne og kunsten?

11 responses to “Er e-bøger skriften på væggen for danske forfattere?

  1. Hr. Davidsen er en af dem, der lever af, at folk gider læser hans bøger. Jeg forstår hans bekymring. De hundredevis af ulæste forfattere, der lever af statsstøtte, kan med større sindsro se fremtiden i møde. Uanset om de er ulæste på papir eller skærm, vil staten betale dem for at eksistere.

  2. Hej Sten

    Jeg tror der er noget om snakken – altså skriften på væggen. Forlagsbranchen, på lige fod med dagblade, musik og andet som ligger i den kategori hvor digitaliseringen på første hold ser uskyldig ud, men på den lange bane betyder markante forandringer, er ved at ændre sig radikalt. Eller skulle man hellere sige – at de er nød til at forandre sig for ikke at blive overhalede af nye forretningsmodeller, hvor marked og prissætning er nogle helt andre størrelser end da vi alle sammen med Henry Ford stod omkring samlebåndet.

    Se nu fx. den her nyhed: “This 26-Year-Old Is Making Millions Cutting Out Traditional Publishers with Kindle http://t.co/FJlAuyd

    Det samme er overgået musikbranchen, det samme vil overgå ellers gammelkendte og hæderkronede virksomheder – også i lille DK.

    Men som vi er flest, så vil vi helst ikke de radikale forandringer, for vi kender ikke svarene og det er som leder ikke så godt. Så hellere lade være, stikke hovedet i busken og så håbe på det går over.

    Selvfølgeligt er der mange af os som stadigt vil købe bøger, men skriften på væggen bør være ganske klar for forfatterne. De store forlag må omvendt til at tænke sig godt og grundigt om – se bare på fx. musikbranchen, hvor deres rolle som distributør ikke er hvad den har været. De har omvendt stadig en rolle som talent-spejdere, måske det er her forlagene skal kigge hen?

    De bedste hilsner
    Hans Henrik

  3. personligt har jeg nok købt min sidste papirbog , så må forfatterne selv bestemme om jeg skal sende penge til dem eller en konkurrent.

    jeg kan have min bog på 5 forskellige enheder hos de fleste Amazon titler , jeg låner alligevel aldrig mine bøger ud der er kun fordele for mig og ja så er de fleste bøger også billigere men den største fordel er hastighed og hvor nemt det er.

    Jeg kender ikke det danske udvalg så overstående er baseret på engelsk sproget bøger

    Ulemperne er stadig at man ikke selv kan bestemme om man må købe en bog hvis rettigheds holder i europa ikke vil sælge som en ebook mens den amerikanske del gerne vel , men mon ikke det fixer sig selv over tid.

    Men branchen må justere sig til markedet ligesom alle andre markeder justerer sig til ude fra kommende trusler.

  4. Tak for indsigtsfulde kommentarer.

    Meget kommer an på, hvordan bogbranchen, det vil primært sige forlagene, håndterer situationen. Om man er på forkant, favner udviklingen, eller om man, som Hans Henrik skriver, stikker hovedet i busken. Meget tyder på sidstnævnte. Branchen har ikke gjort meget for at fremme e-bøger, og det samme var tilfældet i sin tid med lydbøger.

    Jeg skrev en større artikel om den danske forlagsbranche for nogle år siden, da Kindle kom på banen. Her var det tydeligt, at man varmede sig i elfenbenstårnet og klyngede sig til bogen som et urørligt ikon. Jeg fik det tydelige indtryk, at der ikke var sket nogen som helst (produkt)udvikling.

    Hvilket er slående for alle de indholdsbrancher, som er blevet ramt af digitaliseringen: Musik, film og aviser. Nu skal de pludselig innovere sig ud den nye virkelighed, og det er åbenbart en svær øvelse.

    Det må da være et oplagt marked for konsulenter?

  5. Man kunne godt gøre mere ud af interaktion i e-bøger.

    Der findes de børnebøger, hvor man kan vælge hvordan historien skal forløbe ved at springe til en bestemt side.

    Det er et eksempel på interaktion. Allerede her nærmer man sig grænsen til spil og jeg tror man skal være meget påpasselig med at innovationen ikke udvisker forskellene mellem underholdningstyper. I så fald vil bøgerne sandsynligvis tabe.

    Det er kun en slags interaktion. Bevægelige illustrationer er også en mulighed, men her synes jeg at man fjerner noget af det interessante ved bøger – at man skaber sine egne billeder fra sin egen fantasi.

  6. I årtier har Leif Davidsen været en del af en branche, der har kunnet diktere, hvad bogpriserne skulle være.
    Forbrugerne er nu nået til grænsen for, hvad de vil give en bog. For både forfattere og boghandlere er det udgiftstungt at skulle trykke oplag, man ikke er sikker på kan sælge.
    Anderledes er det med e-bogen, hvor der kun er behov for de eksemplarer, der bliver solgt til læserne.
    I stedet for at udsulte forfatterstanden, giver det nye medie nu helt nye muligheder. Eksempelvis er Peter Poulsens seneste digtsamling kun udgivet som e-bog og print-on-demand – en udgivelse, der måske ellers ikke ville have set dagens lys på grund af udgifterne til tryk og distribution.

  7. De næste år – med digitaliseringen og nye medier – vil vi klart se “the long tail” i aktion. Vi vil også opleve hvad nogle af os nok vil bras. Bare fordi man kan udgive en e-bog, så betyder det jo nødvendigvis ikke, at den skulle have været udgivet – hvis I forstår mig.

    Forlag, aviser, musikbagmændende m. fl. har jo også haft en anden rolle end at være et fordyrende mellemled. De har været et filter som med eet ikke vil være der længere.

    Her er det jo så jeg synes der er en position at tage – eller en position som skal genopdages – nemlig for forlagene at virke som de rådgivere de også er når der skal skrives en bog. Bogskriveri er jo et håndværk, hvor nogle har brug for mere coaching end andre.

    Men om forlagene ser dette, eller om de sidder og putter sig, det er det store spørgsmål.

    Har forlagene andre roller i fremtiden/nutiden?

    ….og nej Sten, jeg gider ikke være konsulent for dem 🙂

    De bedste hilsner
    Hans Henrik

  8. Der er mange gode ting ved ebøger, men interaktion med læser eller forfatter er nok ikke én af dem. Der er rigelige med medier til den slags. Blogs, e-mail, facebook, twitter og så videre. Hvis bogen skal til at omfortolkes af en eller anden smart konceptgut i jeans, med strithår og kantede briller, så kan jeg ikke se værdien.

    Bøger er fantastiske til at være det, de er. Uanset om de er af papir eller “e”. Men lad være med at lave dem om til alt mulig socialt netværks-kommunikations-gejl. Det har vi rigeligt af, og jo mere danske forfattere og forlæggere stejler, jo hårdere vil de mærke faldet. Jeg har en Kindle, jeg er vildt, vildt begejstret. Det har fået mig til at læse og købe mange flere bøger (igen), og jeg har droppet tanken totalt om en alt for dyr iPad.

  9. Det giver netop nye muligheder. Amazon sælger ‘singles,’ bøger på cirka 50 sider. Et nyt format at lege med.

    Selvfølgelig skal bogen ikke blive til en en forlystelsespark af visuelle effekter. Man burde kunne vælge mellem forskellige versioner. Hvis forfatteren er enig.

    Jeg tror også, The Long Tail kommer til sin fulde ret med e-bøger, hvilket Amazon jo allerede dyrker. Tom Eriks eksempel med Peter Poulsen passer jo som fod i hose.

    Hans Henrik, jeg synes ellers du allerede var godt i gang i din kommentar 🙂

  10. Forfattere er kulturpersoner, der ikke er uddannet til at tænke markedsøkonomisk. Men det må de altså til, hvis de vil overleve. De kan ikke leve på biblioteks-pengene alene i al fremtid. Bibliotekerne udvikler sig nemlig også. Det hedder nemlig MARKEDSøkonomi. Vi lever i en global verden, som forfatterne bliver NØDT til at forholde sig til i andet end deres bøger.

    Jeg bliver selv snart den lykkelige ejer af en Kindle, og læser allerede kun engelske bøger. Hvis forfatterne vil bevare den danske kultur og sprog, bliver de NØDT til at forstå, at de skal ud af boxen istedet for at følge den slagne vej som de plejer.

    De kunne fx tænke i LÆKRE bøger, altså, nogen man synes om at have stående, der pynter på ens hylde. Et samlereksemplar med særskilte special-edition features. Smide paperback-udgaven om bagerst i køen og satse på flotte bøger, rent visuelt og æstetisk. Samtidig må de gå ind på e-bogsmarkedet og lade være med at være så forskrækkede over de nye teknologier som kommer, for de kommer – uanset om man vil det eller ej. Musikbranchen tabte millioner, fordi de fornægtede udviklingen og var for sløve til at sadle om. Forfattere risikerer det samme, hvis ikke de forholder sig til, hvordan man kan tjene penge.

    Mange af mine (læs: amerikanske) yndlingsforfattere, har lavet særskilte ekstra-historier til deres eksisterende bøger, som herefter KUN bliver udgivet i ebogsformat. Eller man kan – ved premierer på bøger – fx udgive e-bogen 12 eller 24 timer før den udkommer i den fysiske udgave. Man kunne også sælge sin bog som e-bog – og så give en ekstra e-bogstitel med gratis. Humlen her er at blive SET – og at få høje downlån/download-rates. Jo flere der ser dig/opdager dine gode tilbud – jo mere opmærksomhed = jo flere downloader = flere penge til forfatteren. Flere forfattere har en Facebookside – få den nu i spil som markedsføringskanal! Lav specielle tilbud til Facebook-kunder, fortæl nyheder på Facebook før alle andre steder… DET GÆLDER OM AT SKABE LOYALITET.

    Leif Davidsen – vi er gået ind i det nye årtusinde. Uanset om du så vil det eller ej.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *