Er Google blevet ond?

Siden Larry Page overtog kommandobroen hos Google, har søgegiganten bevæget sig i en markant anden retning, forretningsmæssigt og kulturelt.

Det er hovedbudskabet i Matt Honans essay, som har afstedkommet en engageret og interessant debat om nettets fremtid og Googles ansvar, bla. med kvalificerede (mod)svar hos Gigaom og ReadWriteWeb.

Baggrunden er den løbende diskussion om det åbne web vs. diverse forsøg på at inddæmme brugernes bevægelser. Fx gennem apps eller hos Facebook hvor formålet ikke er at sende dig ud i det evigt åbne cyberspace, men derimod at holde på dig, brugeren, for derved tjene så mange penge som muligt.

Google har et problem med de mere lukkede universer, da man netop ikke kan komme indenfor, indeksere oplysninger og levere søgeresultater. Vingefanget bliver mindre.

Det har fået Google til at vælge side, mener Honan. Man har indset, at internettet ikke længere kun tilgås via en browser, og Googles søgefelt, og derfor har man ændret strategi. Fra at eje nettet vil man nu eje brugerne.

Googles services bliver stadig mere sammenflettede, hvor brugeren og dennes data er i centrum. Det var også derfor, man tidligere på måneden udskiftede en bred vifte af privatlivsbestemmelser med en enkelt – hvilket gør Google i stand til at sammenstykke data på tværs af services og derved give brugeren en meget mere personaliseret oplevelse.

Omdrejningspunktet for denne strategi er Google+. Skal Google klare sig i konkurrencen med Facebooks parallelle univers, er man nødt til at have et alternativ, og det er altså Google+. Derfor skal Google+ placeres, hvor det for Google-brugeren i sidste ende bliver næsten umuligt at undgå netværket.

Et andet udtryk for denne strategi er ”Search Plus Your World,” som Google lancerede tidligere på året. Her bliver de generiske, regulære søgeresultater kombineret med mere personaliserede af slagsen baseret på data fra eksempelvis Google+.

Dette var et afgørende øjeblik for Google, mener Mathew Ingram. Her viste søgegiganten, at man ikke længere satte kvaliteten i søgeresultater højest, men derimod var mere opsat på at følge sin personcentriske strategi, samtidig med at man dermed promoverede sit eget sociale netværk på bekostning af eksempelvis Twitter.

Kritikerne mener altså, at Google har svigtet strategisk; man har ikke kunnet følge med udviklingen inden for fx sociale netværk, og nu føler man sig tvunget til at følge trop. Dermed er det også et principielt svigt, mener mange, der har set Google som mere end en virksomhed, men som en garant for nettets åbne vidder. ”Don’t be evil.”

Der er imidlertid også dem, som forsvarer Google, i hvert fald et stykke ad vejen. Jon Mitchell har skrevet et svar på Honans indlæg, hvor han pointerer, at Google er nødt til at følge udviklingen, strategisk, forretningsmæssigt og dermed også principielt.

Og Google giver ikke køb på alle sine principper, men Mitchell. Tværtimod gør søgegiganten meget ud af at give brugeren valget mellem personaliseret (og hvad deraf følger af privatsfæreovervejelser) eller generisk.

Er Google på vej til at blive ond? Nej, det er blot en virksomhed, der forsøger at følge med og helst være foran.Opportunistisk, om nødvendigt.

Men diskussionen er yderst relevant, da den jo ikke kun handler om Google, men om nettets fremtid. Skal der være indhegninger, skal netværk og søgemaskiner vide så meget om os? Er der alternativer?

Den diskussion er nødvendig. Og den skal ikke kun handle om Google, men om brugerne. Er det ikke os, der bestemmer?

PS. Hvis man virkelig ønsker at forlade Googles verden, kan det lade sig gøre, med møje og besvær. Det forklarer Tom Henderson i denne lidt tekniske, men meget tankevækkende artikel: ”How I divorced Google.”

3 responses to “Er Google blevet ond?

  1. DEsværre mener jeg, at man bør svare ja til spørgsmålet, selvom jeg ikke tror, at Google har onde intentioner, men selve det, at man i sin iver for udelukkende at betjene kunderne elektronisk, gør det umuligt at få fat i et mennesker i organisationen, når elektronikken ikke kan løse kundens problem skaber i sig selv et kafkask univers, som opleves som ondt. På dette punkt adskiller Google sig ikke fra Microsoft, HP og de andre amerikanske IT-giganter, der alle tror, at det at være kundeorienteret blot handler om at lave gode produkter og tale pænt til kunderne. Jeg vil godt understrege, at jeg intet har imod, at man gør alt for at kunderne kan betjene sig selv og jeg foretrækker faktisk at kunne gøre det – alligevel løber jeg jævnligt ind i ting, hvor det er nødvendigt at tale med et menneske, men man kan hverken finde e-mail-adresser, telefonnumre eller andet der gør dette muligt.
    Og det gælder ikke kun forhold til kunder. Jeg søgte en gang et job hos Google og fik aldrig noget svar og det var mig helt umuligt at finde ud af, hvordan man kunne kontakte firmaet for at finde ud af, hvad der var sket med ansøgningen.
    Og se – det er faktisk ondt – uanset om de mener det eller ej.

  2. Google har selv indrømmet, at de er onde 🙂

    Den anerkendte softwareudvikler Douglas Crockford, der bl.a. har skabt JSON-standarden samt javascript-værktøjerne JSLint og JSMin er ikke velkommen på sitet “Google Code” for open source.

    Det skyldes tilføjelsen

    The Software shall be used for Good, not Evil.

    Se f.eks:
    http://wonko.com/post/jsmin-isnt-welcome-on-google-code

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *