DBUs monopol er Twitters held

Det seneste døgn er medierne flydt over med historien om landsholdets forbud mod brug af sociale medier i landsholdslejren under det kommende EM.

Beslutningen har afstedkommet en lang række kommentarer, også uden for Danmark , hvoraf de fleste kritiserer beslutningen. Spillerne skal ikke have mundkurv på, og det er en knægtelse af ytringsfriheden.

To forhold slår mig ved denne historie.

Det magelige monopol

For det første hvor gammeldags en institution DBU er, hvilket egentlig ikke burde overraske. Jeg har altid haft en fornemmelse af Dansk Boldspil Union som en politisk organisation, der emmer af gymnastikforening og glade amatører.

En organisation der ikke befinder sig i en konkurrencesituation og derfor ikke følger med tiden. Assistenttræner Peter Bondes forsvar af forbudet, ”forældre træffer også valg for deres børn,” er meget sigende.

Det er naturligt at ønske fuld kontrol, når det gælder kommunikation med omverdenen, men sådan fungerer det ikke i dag. Overalt i erhvervslivet arbejder virksomheder på at bruge sociale medier til videndeling, markedsføring, research og kundeservice.

Det kræver en ny form for åbenhed, og den leverer de fleste virksomheder. Sociale medier er kommet for at blive, og det må et monopol som DBU også acceptere.

Det amerikanske omdrejningspunkt

For det andet har historien introduceret Twitter til det danske folk. DBUs forbud gælder alle sociale medier, men historien kom hurtigt til at handle om Twitter, hvorefter adskillige medier fandt det på sin plads at orientere læserne om, hvad Twitter egentlig er for en størrelse.

Senest havde TV2 News tirsdag aften en længere debat om brugen af sociale medier blandt virksomheders medarbejdere. Med Twitter-logoet i baggrunden.

En sådan eksponering er noget nyt. Twitter aldrig rigtigt har fået sit gennembrud i det danske. Antallet af brugere ligger omkring 50.000, hvilket ikke er prangende.

Jeg har tidligere funderet over Twitter som et nichefænomen på baggrund af de danske tal, lige som der har været rapporter, som fortæller, at hovedparten af de mange tweets bliver leveret af en sluttet skare.

Men helt så lille kan den skare ikke være; Twitter har i dag 140 millioner brugere, der dagligt sender 340 millioner tweets. En række lande har taget Twitter til sig, mest af alt klodens omdrejningspunkt (også) når det gælder teknologi, medier og kultur, USA.

I de amerikanske medier er Twitter en institution, der nævnes og bruges i samme åndedrag som Facebook. For en lang række talkshows, fra Oprah på TV til On Point i radioen, er Twitter standard, når det gælder live-input til programmet.

En af journalistfagets bedste, NPRs Andy Carvin, har gjort Twitter til sin primære ressource, når han rapporterer fra verdens brændpunkter.

Twitters danske chance

Hvorfor er Twitter så ikke større i Danmark?

Det er svært at pege på helt konkrete årsager. Måske er det fordi, Twitter forekommer mere teknisk end Facebook. Måske er det fordi, der mangler kritisk masse. Læs en god debat om emnet her.

Måske handler det om tilfældigheder. En pludselig opstået sag kan gøre stor forskel. Som for eksempel når dansk fodbold siger nej til Twitter.

One response to “DBUs monopol er Twitters held

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *