Bliv klogere på e-handel

Mandag udkommer Berlingske Business med et tillæg om e-handel, forfattet mestendels af yours truly.

Dette blogindlæg indeholder yderligere informationer og værktøjer, primært i form links.

B2B e-handel

De er en central del af vores erhvervsliv, men små og mellemstore virksomheder inden for B2B er endnu ikke hoppet på e-handelsvognen. Det er imidlertid en nødvendighed, ikke mindst fordi udenlandsk konkurrence truer.

Ifølge DI Handel har 60 procent af danske B2B-handelsvirksomheder ikke nogen e-handelsløsning, og næsten halvdelen henter mindre end 10 procent af omsætningen online.

DI hjælper mindre virksomheder med at komme i gang med e-handel.

Her er tre eksempler på virksomheder, der har taget e-handelsudfordringen op.

VVS-grossisten Brdr. Dahl satser på lokale fordele som 1-times levering for at imødegå udenlandsk konkurrence.

Hos Fittings.dk startede man tidligt med teknologien, og det har givet pote. Virksomheden har blandt andet udviklet sit eget robotsystem.

Halvdelen af bestillingene fra landmændende kommer uden for normal arbejdstid hos Danish Agro, der for fire år siden startede sin e-handelsportal. Portalen er udviklet i samarbejde med LandIT.

Episerver er ikke et eksempel, men en leverandør af e-handelsløsninger til B2B-virksomheder. Her er nogle af deres data med best practice og en oversigt med trends.

Digital grænsehandel

Allerede i dag ryger en tredjedel, 30 milliarder kroner, af dansk onlinehandel til udlandet. Udenlandske konkurrenter nyder godt af kapitalstærke bagmænd, stordriftsfordele og skattetænkning. Løsningen er vilje hos politikerne og iderigdom hos virksomhederne.

Eksportrådet tilbyder hjælp til e-handel uden for EU, herunder træningsforløbet eVitus.

En af de virksomheder, som gør det rigtige, nemlig satse på innovation, er Coolshop og deres nye fragtforretning, coolrunner.dk.

FDIH, Foreningen for Dansk Internethandel er en af de vigtigste røster i denne debat. Hos FDIH finder du også meget anden information om e-handel.

Mobil e-handel

Der findes reelt ikke nogen best practice for mobil e-handel, endnu. Det siger Benjamin Gundgaard, der er på vej med en bog om handel via den håndholdte platform.

En af de virksomheder, som gør noget ved det mobile, er Irma og deres e-handelsløsning.

Fremtidens e-handel bliver endnu mere mobil. Det fortæller modegiganten Asos, der satser på de unge mellem 20 og 30. Allerede i dag kommer halvdelen af trafikken fra mobilen, og butikken byder på en hel række af apps til forskellige formål.

Digital markedsføring

Man kommer langt med sin markedsføring online ved at fokusere på blot to størrelser, Facebook og Google. Det siger Jacob Mouritzen fra mediebureauet Mindshare.

Facebooks annoncesystem finder du her, og nærmere introduktion i denne podcast.

Også Google tilbyder værktøjer online, fortæller Søren Riisager fra Webjuice. Som Google Webmasters til blandt andet SEO (Search Engine Optimization) og annoncesystemet AdWords.

Kunderelationer

Virksomheder skal vænne sig til nye kunderealiteter i cyberspace. Hastighed og effektivitet er endnu vigtigere end i den fysiske verden, siger Trustpilot, der henviser til denne rapport fra Forrester.

Internettet i almindelighed og data i særdeleshed giver muligheder for at lære kunderne bedre at kende, fortæller Eric Ziengs fra Nochmal, der gør i content marketing, et langsigtet indholdstræk for at få de gode kunder i butikken.

One response to “Bliv klogere på e-handel

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *