Uber-priser i supermarkedet: Dynamisk, demokratisk?

Hvad ville du sige til, at priserne på brød og mælk opførte sig på samme måde som taksten hos Uber? Det vil sige surge pricing, dynamisk prissætning baseret på parametre som tid, udbud og efterspørgsel.

Det spørgsmål kan hurtigt blive en realitet for forbrugere og måske myndigheder. Supermarkedskæder rundt i USA og Europa eksperimenterer med digitale prisskilte, hvor priserne ændrer sig ”90.000 gange om dagen.”

I stedet for at skrue ned for omkostningerne …..

Supermarkedernes rationale er enkelt. Det koster mange penge at have fysiske butikker i forhold til online-butikkerne, der også presser sig på i denne del af detailhandlen. Som for eksempel Amazon, der forleden købte supermarkedskæden Whole Foods for 91 milliarder kroner.

Der er to steder at skrue for supermarkederne, omkostninger og omsætning. I mange år har man fokuseret på førstnævnte, nu er det prisernes tur.

Dynamisk prissætning vil gøre supermarkederne i stand til at optimere priserne i forhold til den aktuelle markedssituation – og dermed tjene flere penge i konkurrencen med online.

Spørgsmålet er, hvad vi som forbrugere skal synes om det?

Solen skinner, prisen på is stiger

På den ene side er vi ikke uvant med dynamiske priser. Det er standard i rejsebranchen, lige så online hvor priserne konstant er i bevægelse.

På den anden side har vi som samfund vænnet os til faste priser i detailhandlen, nogle steder endda baseret på et åndeligt princip: ”If everyone was equal before God, then everyone should be equal before price.”

Der er i hvert fald nogle spørgsmål, der skal afklares, først og fremmest grundlaget for prisdannelsen.

Hvilke parametre har indflydelse på det digitale prisskilt? Skal vi vænne os til, at priserne på is og sodavand går op på varme dage? Paraplyer bliver dyrere, når det regner?

Det ville måske fungere for visse produktgrupper, hvis prissætningen blev sat i system og kontrolleret, for eksempel med et maksimum for prisforhøjelser eller ændringshastighed.

Personalisering uden transparens

Men supermarkedet kan også vælge at gå et skridt længere i sin kopiering af metoderne fra nettet – ved at inddrage personlige data. Når du ser en pris online, er der god chance for, at den delvist er fastsat ud fra dine personlige data som lokation samt browser- og købshistorik.

Det vil også kunne lade sig gøre i supermarkedet ved hjælp af din smartphone. Det enkle og oplagte eksempel er, at du er VIP-kunde eller medlem og derfor automatisk får tilbudt en lavere pris. 

Men persondata kan fortælle meget mere om din købsadfærd og prisfølsomhed, hvilket online-butikker bruger til at skræddersy – optimere – priser på et individuelt niveau.

Hvad skal vi som forbrugere tænke om den udvikling? Der er i hvert fald ét principielt problem både online og i de fysiske butikker: Uigennemsigtighed.

Forbrugeren kan ikke se, hvad den individuelle pris er baseret på og har mere end vanskeligt ved at sammenligne priser mellem udbydere, fordi det nu skal ske i realtid.

Trods disse forbehold kommer vi til at se mere dynamisk og individuel prissætning i fremtiden. Ikke så meget på grund af supermarkederne, men fordi data personaliserer. Og det vil vi vænne os til. Måske endda uden at lægge mærke til det.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *