Robotstøvsugeren kortlægger dit hjem – og sælger kortet

En af de store udfordringer for tidens tech-virksomheder er forbrugernes i mange tilfælde berettigede skepsis over for kommerciel brug af deres data. Branchen har nemlig store planer med data. De skal ikke kun bruges til at gøre annoncer mere relevante, men til at personalisere en lang række ydelser i dagligdagen.

Forretningsmodellen går derfor ikke kun ud på at sælge et produkt, men at kapitalisere på de data produktet bringer med sig. Data er som bekendt det 21. århundredes olie og ifølge den definition således en handelsvare.

Men forbrugerne er ikke klar til en så gennemanalyseret tilværelse, hvorfor tech-virksomhederne holder lav profil. Når de ikke gør, skaber det overskrifter.

Støvsugeren er den ideelle spion

Roomba, markedets førende robotstøvsuger, fortalte forleden, hvorledes virksomheden er ideelt placeret, bogstaveligt talt, som hovedleverandør af data til en af fremtidens store digitale platforme, boligen.

Der findes godt nok andre ‘devices’ i boligen som kameraer, termostater eller intelligente lyskilder, men ingen af dem kan indsamle så mange data som Roomba. Den kommer overalt og kan kortlægge boligens indvendige dimensioner, inklusive møbelplaceringer.

Sådanne data er guld værd for leverandører til den stadigt mere digitaliserede bolig, et marked der i øjeblikket er knap 10 milliarder dollar værd med en årlig vækstrate på 60 procent. .

Roomba trækker i land

Derfor er dataindsamling og -salg en del af Roombas forretningsmodel, og de mest oplagte aftagere er giganter som Google, Amazon og Apple, der alle satser på at have det dominerende økosystem på boligplatformen. På et tidspunkt vil en af dem formentlig opkøbe Roomba.

Sådan ser virkeligheden ud, men kort efter artiklen var gået live, trak Roomba i land. Der blev nu lagt vægt på, at det var en frivillig ordning, og at de indsamlede data ville blive anonymiseret. Det svarer imidlertid ikke til Roombas officielle ToS (Terms of Service), hvor kunden aktivt skal fravælge dataindsamling.

En glidebane uden diskussion

Hvad ender det med? Det kommer an på os, forbrugerne. Det er vores data, og vi må gøre op med os selv, om vi er med på den handel, vi har indgået med tech-virksomhederne: I får vores data til gengæld for personaliserede og måske billigere produkter.

Vi bliver nødt til at finde ud af, hvad privatliv betyder i en digital verden, og den diskussion er vi først lige startet på.

Tech-virksomhederne satser tydeligvis på en glidebane. Hvor udviklingen langsomt griber om sig, og vi vænner os til, at persondata kan handles. Indtil videre ser strategien ud til at lykkes. I hvert fald bevæger den teknologiske virkelighed sig langt hurtigere, end forbrugere og myndigheder kan følge med.

Aktuelt står vi over for en eksplosion i nye datapunkter i form af IoT (Internet of Things), hvor antallet af internetforbundne apparater på kloden vil vokse fra tre til 30 milliarder på ganske få år. Der vil således også være langt flere data at indsamle og handle. Men til hvilken pris?

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *