Facebooks magt fortsætter med at overraske 

Senator Chris Coons fra Delaware kender til udenrigspolitik, men ikke annoncer. Han var på CNN tirsdag aften vedrørende russisk indblanding i den amerikanske valgkamp, herunder Facebooks rolle.

“En af de slående ting ved Facebook er, at man for et beskedent beløb kan nå ud til og påvirke et meget stort antal mennesker,” lød det fra den forbløffede senator.

Facebook-annoncer er et billigt transkontinentalt våben

Det er ikke slående, det er Facebooks sales pitch. Det er præcis det budskab, Facebook har til annoncører verden over: Beskeden investering, self-service og et gennemanalyseret marked på den rigtige side af to milliarder individer. Ingen anden end Google tilbyder en bedre annoncehandel online. 

I Ruslands tilfælde var en investering på 100.000 dollar nok til skabe ravage, fordi misvisende annoncer og fake news nåede ud til millioner af amerikanere, fortæller Coons. 

Højrefløjen ønsker mere regulering af Silicon Valley

Derfor er politikere i Washington nu også begyndt at interessere sig for Silicon Valley fra en kritisk vinkel. Tech-industrien har i mange år optrådt som paradeeksemplet på amerikansk innovation og dynamik, men ikke længere.

Fra Elizabeth Warren på venstrefløjen til Steve Bannon ude til højre lyder der krav om mere regulering af Facebook, Google og lignende giganter. 

Der er selvsagt mange problemstillinger begravet i forholdet mellem verdens mest magtfulde industri og ditto regering, men her er det grundlæggende: Det går for stærkt. 

Ikke planen

Facebook er overvældet og overbebyrdet af sin egen succes. Det startede på den sædvanlige facon med et par knægte i et college-værelse, og i dag har de samlet over to milliarder mennesker.

Det var formentlig ikke en del af planen, at Facebook skulle misbruges til at påvirke den amerikanske valgkamp, at drab ville blive live-streamet på platformen, eller at der i det hele taget ville være fake news. 

Facebook-drengenes entusiasme og naivitet undskylder selvfølgelig ikke konsekvenserne, men hvor de virkelig fejler, er i dag. Mark Zuckerberg & Co har ikke indset alvoren. De befinder sig stadig på et globalt erobringstogt for at runde den tredje milliard brugere og sluge et par konkurrenter undervejs.   

Det tog Facebook næsten et år at udlevere information om de russisk betalte annoncer til myndighederne, og det er langt fra første gang, verdens største sociale netværk har reageret sent. Facebook vil helst ikke tale om bivirkningerne fra succesen og kommunikerer derfor mindst muligt, senest muligt. 

Favn reguleringen

Set fra Facebooks vinkel giver måske det mening, men det er derfor, vi har reguleringer, og de er nu ved at blive udklækket i Washington. EU har allerede i rum tid været på en Facebook-kritisk kurs, og det bedste Facebook kan gøre er, hvad alle virksomheder bør gøre: favne udviklingen. 

I dette tilfælde går udviklingen i retning af mere regulering, og jo længere Facebook stritter imod, jo værre bliver det. Det er ikke muligt at samle så meget magt på så få hænder, uden at man bliver kigget efter i sømmene. Medmindre Facebook har noget at skjule? 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *