Martin Scorsese, rådne tomater og en løsning med Netflix

En af filmverdenens allerstørste er på krigsstien mod internettet og især ”Rotten Tomatoes,” det amerikanske markeds dominerende aggregator af filmanmeldelser.

I et sylespidst indlæg i ”The Hollywood Reporter” hudfletter Martin Scorsese tidens trend til at sætte procenter på alt muligt.

Bestemmer blockbusters

Det er ikke første gang, Hollywood er ude efter Rotten Tomatoes (RT), netop fordi anmelder-siden er blevet en magtfaktor i filmindustrien. Deres specialitet er at samle og akkumulere (aggregere) anmeldelser fra hele landet og give film en score, når de har premiere i biografen.

Problemet for Hollywood er, at Rotten Tomatoes i dag har så meget indflydelse, at deres score mere eller mindre definerer en films salgssucces. Film, som industrien havde regnet for blockbusters, floppede, fordi RT viste en lav score ved filmens premiere. Derimod klarede filmene sig godt, når de lagde ud med en positiv score.

Film reduceret til et simpelt produkt

Men problemet er ikke så meget kommercielt som kunstnerisk, argumenterer Scorsese. Enhver form for generalisering, aggregering og ikke mindst kvantificering af data betyder, at nuancer går tabt, og det er farligt, når vi taler om noget så forhåbentlig udefinerbart som film.

De bedømmer en film på samme måde som de ville bedømme en væddeløbshest, en restaurant i Zagat’s guide eller et køkkenredskab i Consumer Reports,” skriver Scorsese og tilføjer, at filmskaberen af i dag er reduceret til et led i en produktionslinje, hvor det gælder om at ramme flest mulige i markedet. Fordi de store tal regerer.

Ingen plads til specielle film

Derved går verden glip af glimrende film, fordi de alt for hurtigt bliver taget af plakaten igen. Men måske var denne film anderledes og skulle have noget mere tid til at forme en identitet blandt publikum. Der er bare ikke tid længere.

Det kan også være, at filmen ikke passer ind i de kategorier (stereotyper), nettet og RT arbejder med. Scorsese nævner mother! af Daren Aronofsky, der fik en dårlig modtagelse hos aggregatorerne. Det er en glimrende film, mener Scorsese, men det er horror, komedie, bibelske fortællinger og miljødokumentar i én pærevælling. Filmen er for speciel til at passe ind i en af kategorierne, og det var en af grundene til filmens lave score.

Teknologien skal blive bedre

Scorsese har ret i sine bekymringer, men magten flytter ikke tilbage til Hollywood. Løsningen er snarere at kræve, RT og lignende services bliver bedre til deres arbejde, det vil sige mere mere præcise og inkluderende. RT forsøger sig allerede med nye typer anmeldelser, filmkategorier og lancerer flere nationale versioner. Samtidig er vi først lige i starten af en epoke med Big Data og Machine Learning – måske er teknologien langt mere præcis om føje år.

Få mere at vælge imellem på Netflix

I mellemtiden kan den enkelte forbruger/seer selv bruge algoritmernes magt til at finde nye, skæve film. Tippet er enkelt. Der er mange flere film på Netflix end dem, du får tilbudt. Sådan udvider du udbuddet.

Opret forskellige brugerprofiler på Netflix med hver deres sæt af dine personlige præferencer. Det er lige meget, hvad de handler om, men de skal være forskellige. Det kan være noget så overordnet som drama, men også mere specifikke præferencer som sydamerikanske produktioner eller film om miljøproblemer.

For hver brugerprofil går du på opdagelse, ser og ikke mindst bedømmer indholdet på Netflix. Algoritmerne vil svare med nye forslag til dig, fordi brugerprofilen er anderledes end de andre.

Du vil sjældent blive præsenteret for åbenlyse blockbusters, men du vil opdage film og serier, du ellers aldrig havde hørt om.

Fordi Scorsese har ret. Vi har stadig brug for at blive overraskede.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *