Hvor er min brugsuddeler?

En af journalistens bedste kilder til stof er evnen til at undres.

Jeg har i rum tid undret mig over det syn, der møder kunden i mange af Coops butikker. Et stort rødt skilt, hvorpå der hænger et portrætfoto af varierende kvalitet med tilhørende navn. Det er butikschefen, brugsuddeleren, butikkens ansigt udadtil.

Men det er også den eneste gang, kunden får lov til at beskue uddelerens kontrafej. Det er endnu aldrig lykkedes mig at se chefen i selve butikken. På det sidste har jeg et par gange for sjovs (og researchens) skyld spurgt efter vedkommende. Det lykkedes aldrig at få kontakt, og halvdelen af gangene genkendte medarbejderen ikke en gang navnet på chefen.

Coop har i disse dage andre og større problemer, men mysteriet om den forsvundne brugsuddeler er symptomatisk for en branche, der stort set kun har én parameter: Pris.

Service, rådgivning og lignende faktorer spiller ikke nogen rolle i supermarkedet. Medarbejderne går rundt som deres snarlige efterfølgere, robotter. Et supermarked i dag er bare et sted at hente sine varer så billigt og hurtigt som muligt.

Det er fint nok, for kunderne. Hvis ikke de kan lide modellen, kan de købe deres dagligvarer et andet sted. Og her har vi problemet for dagligvarehandlen. Det har været den produktkategori, hvor fysiske butikker bedst har modstået e-handelsbølgen (i modsætning til tøj, elektronik, etc.), men der er forandring forude.

Pris er nemlig den fordel nr. 1 for online-virksomheder, der kan poole indkøb og data til at underbyde lokale konkurrenter. Det er, hvad vi ser foregå i USA i disse år, hvor Amazon med købet af Whole Foods for alvor har meldt sit indtog på det marked. Hvorfor gå ned i supermarkedet, når du kan få leveret de samme varer til døren hurtigere og til lavere priser?

Så langt er vi ikke i endnu på disse breddegrader, men handlen med dagligvarer online vokser, og der er ingen tegn på, at kurven flader ud.

Coop fortalte mig i et interview sidste år, at de forventer en opdeling af on- og offline-køb i fremtiden. Standardvarer som dåsetomater og køkkenruller bliver leveret direkte til adressen, mens specialvarer og luksusprodukter stadig købes i den fysiske butik. 

Derfor skal de supermarkederne til at ændre model og karakter. I fremtiden går kunden ikke kun efter pris, men kvalitet, oplevelse og rådgivning – alt det, onlinebutikkerne (endnu) ikke kan tilbyde.

Det er sjovt nok også, hvad den aktuelle strid i Coop handler om. Ledelsen har anlagt en strategisk retning mod mere digitalisering og et højere kvalitetsniveau i butikkerne. Det vil de lokale dele af Coop, brugsforeningerne, ikke være med til, fordi det er en dyr og smertelig omstilling. 

Men et eller andet må der ske i dagligvarehandlen, fordi lige nu er det er ræs mod bunden med pris som eneste parameter. Alt andet er bare gimmicks, som billedet af brugsuddeleren.

4 responses to “Hvor er min brugsuddeler?

  1. Det passer ikke hvad du skriver for i min Coop brugs kan man nærmest ikke undgå uddeleren . Det er også både diriktøren og bumsen at denne uddeler giver sig tid til og det smitter af på personalet.

  2. Det kan jeg heller ikke genkende. Jeg møder ofte uddeleren i min lokal brugs og han hilser altid venligt.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *