Black Friday er et varsel om giganternes komme

I dag er det fjerde gang i historien, vi som danske forbrugere oplever Black Friday. En søgning på Google Trends viser, at fænomenet første gang dukkede op på den danske radar i 2014 og derefter er blevet stadig mere populært de følgende novembre. 

Black Friday er amerikansk fænomen, en mærkedag der falder på dagen efter Thanksgiving. Det startede som en shopping-dag i 1961, men ingen ved rigtig, hvorfor fredagen har fået tilnavnet sort. Måske fordi det var den dag, de handlendes regnskaber for året endelig havde sorte tal på bundlinjen.

Men mere interessant er spørgsmålet: Hvorfor har vi så pludseligt fået Black Friday på vores kanter? Svaret er Amazon og de andre transnationale online-giganter som Zalando og Alibaba.

De interesserer sig ikke for grænser og lokale traditioner, men udnytter til fulde nettets globale rækkevidde; i cyberspace er vi alle forbrugere. Hvorfor skulle Amazon begynde at lægge geografiske restriktioner på sine tilbud på Black Friday? Hele ideen med Amazon er vækst, så det er en no-brainer for Jeff Bezos og hans folk.

Alibaba har tydeligvis lært af Amazons succes og introducerede tidligere på måneden sin egen shopping-helligdag, Singles Day, der spås at blive lige så stor som Black Friday. Singles Day er igen en lokal, denne gang kinesisk tradition, der bliver global ved at trykke på en knap, næsten. 

På overfladen er der ikke noget galt ved disse globale shopping-helligdage. Det øger konkurrencen, og forbrugerne får nogle gode tilbud. Det faktum, at omsætningen for Black Friday konstant stiger, i 2016 til godt to milliarder kroner, viser tillige, at den danske forbrugertillid er intakt. 

På længere sigt er der dog grund til bekymring, både for de danske forbrugere og virksomhederne. Amazon og de andre giganter stopper ikke her, men vil fortsætte med at udnytte nettets stordriftsfordele og gøre det globale marked endnu mere ensartet. Den dominerende parameter vil være pris, lige som på Black Friday.

Problemet er, stordriftsfordelenes regime til sidst efterlader os forbrugere i hænderne på en håndfuld retail-mastodonter. De vil være de eneste at vælge imellem. Og måske ikke en gang. Med tiden vil det give mening kun at handle ét sted, som Amazon eller Alibaba. De ved i forvejen meget om mig, og ved at købe alt hos dem kan jeg få en endnu mere personaliseret og effektiv oplevelse. Det er deres strategi og sales pitch.

Om fire år vil vi sandsynligvis have flere shopping-helligdage á la Black Friday. Men der vil være færre konkurrenter til Amazon og Alibaba. 

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *