Er Tesla mere boble end bil?

Selv i en tid med #metoo holder nogle mandsdominerede traditioner stand. På en af verdens største bilmesser, LA Auto Show, der løber af stablen disse dage, bliver mange af de nye bilmodeller stadig ledsaget af en anden slags model, en ”Auto Show Girl” aka ”Booth Babe,” der skal fuldende en bestemt mandevision om menneske og maskine.

Men der er ét firma, der har valgt en anderledes anonym måde at præsentere sig på. Et enkelt stykke køretøj pænt parkeret og et par sælgere, der deler brochurer ud. Alligevel er det navnet, alle taler om på messen i Los Angeles. Firmaet er Tesla, 14 år ung og den mest værdifulde bilproducent på det nordamerikanske marked.

Denne hype minder mig om Apple og tech-messer som IFA (Berlin) og CES (Las Vegas). Apple deltager ikke i sådanne multilaterale arrangementer, men alligevel svæver Apples ånd gennem de mange udstillingshaller. Fordi så meget af industrien er påvirket af, hvad Apple finder på, og sådan har det været i over 10 år.

Men er Tesla det nye Apple, og er CEO Elon Musk en ny Steve Jobs? Langt fra. Elon Musk stræber tydeligvis efter succes af sådanne (eller formentlig større) dimensioner, men han mangler stadig at køre succesen i hus.

Lige nu står Tesla med sin hidtil vigtigste udfordring, og det går ikke specielt godt. Teslas nye Model 3 skal tage springet fra en dyrt specialprodukt til allemandseje. Det er svendeprøven for virksomheden, og aktiemarkedet satser på, det bliver en succes. 

Men ét er produkt, noget andet er produktion. Specielt når vi taler en branche, der siden Henry Ford indførte samlebåndsprincipper for mere end hundrede år siden, stort set ikke har bestilt andet end at optimere produktionsprocessen. Det kan godt være, GM og Toyota ikke er verdens mest innovative virksomheder, men de kan fremstille en masse biler på et meget højt og stabilt niveau på kort tid til relativt få penge.

Det kan Tesla ikke finde ud, i hvert fald ikke indtil videre. Elon Musk har adskillige gange måttet melde om forsinkelser, efterfulgt af nye problemer og udskydelser. Den højteknologiske produktionslinje leverer ikke varen, og i nogle tilfælde har man måttet samle bilerne med håndkraft.

Tesla får selvfølgelig styr på sagerne på et tidspunkt, men det kan vise sig at være for sent, i hvert fald når det gælder verdensherredømmet. De traditionelle bilproducenter er ved at komme i omdrejninger, og har alle nye elmodeller i deres pipeline – klar til at tage kampen om med Tesla.

Derfor er det stadig et åbent spørgsmål, om Tesla kan revolutionere bilindustrien, som Elon Musk proklamerer, eller om de smarte elbiler forbliver, hvad de er i dag, et cool nicheprodukt. Wall Street er også begyndt at blive bekymret og taler om Tesla som ikke blot en boble, men boblen over dem alle i oppustet aktiemarked.

Det kan sagtens være, Tesla eller i hvert fald Elon Musk rider stormen af. Han har jo gang i mange spændende projekter ud over Tesla, fra hurtigtog til kunstig intelligens.

Men der er stadig langt op til Apples standard, som en af Silicon Valleys førende investorer, Marc Andreessen påpeger. Steve Jobs skabte netop meget mere end blot et attraktivt produkt. Apple havde styr på alt fra forsyningskæde til et virtuelt økoystem med iTunes, App Store etc. Det virker hele vejen rundt, fordi Apple er i kontrol. Og det er, hvad Tesla så rædderligt længes efter disse dage, kontrol. Og måske en Steve Jobs i stedet for blot en Elon Musk.

6 responses to “Er Tesla mere boble end bil?

  1. Med det forkerte koncept er det en vanskelig sag at kreere fremtidens bil. Findes de dyre metaller i tilstrækkelig mængde? Brintbiler er forureningsfrie, men problemet er at der er langt flere stikkontakter end brintstationer.

  2. Det komiske er at vi vi brænder naturgas af for varme medens vi her har overskudsstrøm fra vindmøller 21 timer i døgnet i gennemsnit. Det er teknologisk simpelt at bruge naturgas i forbrændingsmotorer og det er langt mere miljøvenligt at have en bil med batteri til 30 km end til 400km. Den typiske ELbil i Danmark kører >10000km/år og skal køre 150000km for at være energineutral mod en forbrændingsmotor. Det er et ret sindsygt regnestykke!

  3. måske er sammenligningen til Apple ikke helt præcis.. Apple er en 40år gamle virksomhed og som har haft det MEGET svært undervejs, også med Steve Jobs ved roret… Uanset så ingen andre bilgiganter formået det som Tesla har, på trods af masser af muligheder.. og ja, der er blevet vist mange lækre biler i Tesla klassen, alle prototyper og mange visioner , glæder mig til at se at der faktisk kommer en på gaden og med samme infrastruktur til rådighed..

  4. At Berlingeren har lagt enhver form for kritisk journalistik i graven er efterhånden helt åbenlyst.

    Nej, nu gælder det om at promovere den Marxistiske dagsorden: myten om den ‘menneskeskabte global opvarmning’, som vi dog kan undgå, hvis vi i tide skifter til elbiler, vindmøllestrøm og solcelleanlæg.

    At dette forudsætter højere skatter og astronomisk høje forbrugsafgifter nævner Berlingeren aldrig.

    Og så er Berlingeren endda gået så vidt, at direktionen har ansat deres egne ‘in-house’ dommedagsprofet..

    WTF ????

  5. @Jens Petersen:

    Har du dokumentation for den påstand – at en elbil skal køre 150.000 km for netto at spare CO2? På EU miks vender bøtten omkring 45.000 km og på dansk strøm skal du over 17.000 km i kørte kilometre for at have ’sparet’ ekstra udledningen fra produktionen af batteripakken. Altså hvis de 2 sammenlignelige biler skulle produceres, køre 200.000 km og genbruges derefter. Det er antaget at batterimaterialerne er jomfruelige, dvs. udvundet. Regnestykket bliver selvfølgelig bedre når elbilen kan produceres af genbrugte batterier.

    Regnestykket bliver bedre, hvis bilerne kører længere. Men det er nu engang forudsætningen i undersøgelsen.

    Læs eksempelvis:
    https://www.transportenvironment.org/sites/te/files/publications/TE%20-%20draft%20report%20v04.pdf

    Hvor det er analyseret fra vugge til grav imellem en dieselbil og en elbil i samme klasse. Forskellen er omkring en halvering af CO2 udledningen per kilometer – med EU miks for strømmen. I DK ser det bedre ud grundet den store andel af VE strøm i el-nettet. Oversigt på side 9, hvor også produktionen af batteriet fremgår.
    Mvh, Anders

  6. @Jens Petersen; @Anders Tønnesen;

    I glemmer det faktum, at alt produktionsmateriel, lige fra minedrift til logistik kommer til, at køre på vedvarende el indenfor en anseelig årrække. Ikke fordi det er miljørigtigt men fordi, at det er billigst. Specialt i 3. verdenslande vil det blive billigt, at producere solstrøm og lagre det for natten i batterier. Solen står op hver dag på de breddegrader.

    eks. https://www.bloomberg.com/news/articles/2017-10-03/saudi-arabia-gets-cheapest-ever-bids-for-solar-power-in-auction

    under 12øre/kWh. Og prisen på solceller rasler ned. Det samme for batterier til lagring.

    Det vil sende dem samlede CO2 udledning ved produktion af batteri og køretøj gående mod nul. mit gæt indenfor 30år under 10% af nuværende.

    Så det er bare med, at købe løs af batterier, så prisen kommer ned!

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *