Bilindustrien gør et hæderligt forsøg på at overleve

Overlevelseskamp? Ja, bilindustrien står over for en teknologisk revolution, der truer med at eliminere eller marginalisere de nuværende aktører i markedet.

Bilen vil være en generisk brik

Årsagen er selvfølgelig digitalisering. Industrien, der om nogen er et symbol på industrialiseringen i det 20. århundrede, møder nu internettet, og det har konsekvenser.

I det 21. århundrede vil bilen være en generisk brik i et digitalt netværk af selvkørende biler. Bilproducenterne vil være reduceret til en af mange underleverandører, mens tech-giganter som Google og Amazon tjener de store penge. 

Vil undgå Nokias skæbne

Dette er ikke et urealistisk scenarie, når man kigger på, hvad internettet har gjort ved andre industrier. Tag Nokia. De var rigtig gode til at leve telefoner til at ringe med, men da digitaliseringen åbnede for et væld af nye funktioner, faldt hardware-specialisten Nokia bag om dansen.

Derfor taler vi i dag om et kapløb mellem den globale bilindustri og Silicon Valley. Bilproducenterne vil undgå Nokias skæbne – ved at tilføre bilen nye funktioner ved hjælp af digital teknologi og dermed også kontrollere bilen som platform.

Og de gør et hæderligt forsøg. Giganter som GM og Ford har for længst etableret egne kontorer i Silicon Valley og opkøber regelmæssigt specialistfirmaer inden for stemmestyring, navigation og deslige.

Digitalt fra Detroit

Og, ikke mindst, industrien leverer håndgribelig innovation. På det netop afholdte North American International Auto Show i Detroit viste producenterne deres seneste påfund, og der var mange både gode og ambitiøse ideer.

Som for eksempel Hondas løsning til forældresegmentet. Den seneste Odyssey model er udstyret med ekstra kameraer og talefunktionen Cabin Talk. En bilist kan nu tale direkte til barnet på bagsædet uden at vende sig om eller hæve stemmen – som om de sad over for hinanden. Modellen kommer også med Hondas Buddy System, hvor de enkelte sæder nemt kan fjernes eller flyttes rundt, afhængig af børneflokken. 

Hondas løsning er ikke nogen digital landvinding, men det er god innovation. Den tager udgangspunkt i kundernes behov og applikerer teknologi, hvor det er relevant. 

Industrien kan imidlertid også udvikle nye teknologiintensive løsninger. Producenter som GM og Mercedes leverer stemmestyring på et højt niveau, som gør det muligt at styre det meste af bilen med audio.

Stemmestyringen skal bruges i, hvad der kaldes bilens digitale cockpit, hvor en personlig assistent iført kunstig intelligens guider og hjælper. Et af de mest ambitiøse, men samtidig gennemtænkte koncepter, er Nissans XMotion, der inkluderer hele syv skærme i bilen.

Næste skridt er at gøre platformen, der en gang bare var en bil, til del af et større økosystem. Volvo planlægger en abonnementsordning, hvor kunden kan få en pakkeløsning med bil og digitale tjenester for et fast månedligt beløb.

En kamp mellem to århundreder

Men selv om bilindustrien arbejder hårdt på at kontrollere den platform, som bilen nu repræsenterer, er det tvivlsomt, de kan holde tech-giganterne af fadet. Platformen skal have et styresystem, software og tjenester, som Google eller Amazon er i en meget bedre position til at levere.

Allerede i dag er Amazons Alexa på vej til at blive en de facto standard inden for stemmestyring, hvorfor mange af bilproducenterne har annonceret et samarbejde med netop Amazon.

Bilindustrien vil argumentere, at der er plads til alle, og at man ser frem til et ligeværdigt samarbejde med Amazon og deslige. Men for det første har platforme det bedst med én eller meget få standarder, og for det andet samler hverken Google eller Amazon på andenpladser.

På den anden side møder Silicon Valley sin nok hidtil stærkeste kommercielle modstander i bilindustrien, der er ressourcestærk på alle fronter.

Det bliver interessant at følge udviklingen – og udskilningsløbet – i de kommende år. Det 20. århundredes industrialisering mod det nye århundredes digitalisering.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *