Hvorfor er Apple Airpods kun i hvidt?

Dette spørgsmål meldte sig, da jeg for nylig besluttede mig for at erhverve et par af Apples trådløse øretelefoner. Jeg ville foretrække en mere diskret farve – og samtidig undgå at iføre mig det samme udtryk som alle andre. En Apple-uniform.

Men sådan arbejder Apple ikke. Lige som sine ledningsforbudne forgængere kommer Airpods kun i hvidt. Take it or leave it.

I mange år har denne ensrettede, uniforme designstrategi båret frugt. Mens konkurrenterne oversvømmede markedet med diverse modeller af smartphones, holdt Apple sig til den ene model, iPhone i sort. Først langt senere nedlod Apple sig til at lave iPhone i et par andre nuancer.

Design har i det hele taget Apples USP (Unique Selling Point) gennem årene. Fordi Steve Jobs & Co. formåede det (næsten) umulige: at designe produkter, der både var populære og eksklusive. Heri lå der også en vis arrogance; Apple gjorde tingene på sin måde, og kunderne fulgte efter.

Men holder magien stadig? Ikke rigtig. Tingene ændrer sig.

Markedet bliver personaliseret

I Apples omverden bevæger samfundet sig mod stadig mere personalisering. Det har vi sagt i mange år, men som i så mange andre sammenhænge sætter teknologien turbo på udviklingen. Takket være data kan virksomheder nu – eller snart – følge forbrugerne på et individuelt niveau og tilsvarende målrette budskaber. Samme tendens ser vi inden for service, sundhed og underholdning, hvor ydelserne tilpasses det enkelte menneske.

Brancher på tværs af B2C og B2B er ved at forberede sig på en fremtid, hvor produkter skal skræddersys til den specifikke kunde, modsat industrialderens masseproduktion. Vi går fra mass production til mass personalization, blandt andet takket være robotter.

Forbrugerne vil tilsvarende vænne sig til at få ting tilpasset deres specifikke profil, uanset om det er reklamer eller produkter. Apples uniforme designstrategi passer dårligt til den udvikling.

Design fejler

Samtidig er der også tegn på, at Apples magiske designevner er på retur. For eksempel har de ovennævnte Airpods en åbenlys svaghed; du risikerer, de falder ud af ørerne. Derfor var tilbehørsmarkedet klar med sikkerhedssnoren ”iString,” allerede før Airpods officielt blev lanceret.

Det er langt fra Apples eneste designnedtur i de senere år. Den stort anlagte HomePod, en intelligent højtaler som udfordrer til Amazons Echo og Googles Home, blev gentagne forsinket, og da den endelig kom på markedet, var det en skuffelse.

Heller ikke Apple TV klarer sig særlig godt. Trods et overlegent design har tv-kontrolboksen svært ved at holde trit med konkurrenter som Roku og Chromecast på det amerikanske hjemmemarked.

Arrogance gør blind

Nu er der mange holdninger til design, og der er også dem, der mener, at Apple burde være langt mere stringent og arrogant i designet, uanset hvad de mener i markedet.

Men arrogance er en farlig følgesvend, fordi den kan gøre blind. Og lige nu er samfund og forbrugere ved at indrette sig på en langt mere personaliseret fremtid. Hvor hvert individ kan vælge sit eget udtryk. Lige meget om det er biler, huse eller tøj vil produktet blive personaliseret på en række parametre.

Hos Apple kan man ikke en gang vælge farve.

One response to “Hvorfor er Apple Airpods kun i hvidt?

  1. Pinligt at referere til en gammel Forbes artikel, når der i mellemtiden er kommet ny Apple TV som er de ro andre langt overlegen.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *